Start > Körkortsforum > Får man svänga höger vid tecke…

Får man svänga höger vid tecken av polisman

ML 2018-12-12 13:57 ! Citera #
Vi har en diskussion om man får svnänga höger och vänster när en Polisman ger tecken för att köra fram (P4).

Alltså reglerna under
Tecken av polisman med flera

Och då regel 4
Kör fram(P4)
Beskrivning för denna regeln
”Tecknet anger att trafikanter i den färdriktning som tecknet ges får fortsätta framåt. Tecknet ges med en vinkande rörelse i färdriktningen.”

Jag säger att i en fyrvägskorning så måste jag inte bara köra rakt framåt utan kan svänga höger och vänster
Gäst 2018-12-12 18:24 ! Citera #
Om polisen dirigerar vart du ska ta vägen så är det bara att följa hans/hennes tecken...
Annars bryter du mot en trafikregel, precis som samma sätt om du skulle svänga vänster/höger fast man inte får...
ML 2018-12-14 10:23 ! Citera #
Jo men om en polis står i en fyrvägskorsning och polisen vinkar fram dig.
Varför får du då inte svänga höger.

... på ett svar är inte ett bra svar!

Om jag har haft en diskussion med 10 person där vi inte kommit fram till ett svar, då är det inte så självklart.
PW 2018-12-14 10:35 ! Citera #
Ja, du får svänga höger skulle jag tolka det som. Jämför med grön signal:

https://korkortonline.se/teori/vagmarken/trafiksignaler/sig3/
”Fordon får fortsätta framåt.” står det i lagen. Men man får ju även svänga höger/vänster i en korsning med grön rund signal.

Detta gäller i en normal situation. Alltså, om du vill svänga höger och det är avspärrat till höger pga en olycka, kan man ju säga att du bryter mot polisens avsikt med tecknet. Men i en vanlig situation är avsikten ”kör dit du ska, framåt, höger eller vänster”.
ML 2018-12-21 15:13 ! Citera #
Tack för svar.
Det är så jag fattat de också!
Men blev nedröstad då de lästa ordagrant Frammåt. Men för höger och vänstersväng så körm an ju frammåt och inte bakåt :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
8
I dag 11:04
7
I dag 10:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor