Start > Körkortsforum > Tråd för uppkörning

Tråd för uppkörning

Gäst 2018-12-12 08:25 ! Citera #
Hej alla som läser detta.

Hur var era uppkörningar? Hur kändes det? Ovant med en inspektör som är tyst och du kör självständigt utan att veta om du gör fel eller inte? Hur påverkas ni av detta? Och hur har era uppkörningar gått?
Någon som klarat det på första försök?

Många frågor, hoppas på många svar! :)
Gäst 2018-12-12 08:26 ! Citera #
Och vad skulle ni säga är det absolut viktigaste att tänka på vid en uppkörning? Många saker stt tänka på vet jag, men vad är det absolut viktigaste för er?
Lastbilstjejen 2018-12-12 12:30 ! Citera #
Gäst 2018-12-12
Hej alla som läser detta.

Hur var era uppkörningar? Hur kändes det? Ovant med en inspektör som är tyst och du kör självständigt utan att veta om du gör fel eller inte? Hur påverkas ni av detta? Och hur har era uppkörningar gått?
Någon som klarat det på första försök?

Många frågor, hoppas på många svar! :)
Mina båda uppkörningar (B-kortet och C-kortet) var klockrena, fick jättebra inspektörer som inte alls var tysta, utan dom frågade mig innan vi åkte om jag ville ha tyst i bilen, eller radion på låg volym eller om vi skulle små prata lite. Jag valde det sist nämnda. Och det var lite nervöst i början, men redan efter 10-15 minuter så kändes det bekvämt..
Jag klarade båda min körprov på första försöket.. B-körprovet gjorde jag i Katrineholm och C-körprovet gjorde jag i Eskilstuna för bara ett par månader sedan :D
Körkortsinnehavare 2019-01-09 17:20 ! Citera #
Jag hade uppkörning igår och klarade på första försöket. Jag var lite nervös, men det var mest för säkerhetskontrollen inte själva körningen (ingen aning varför). Dage före hade jag ”lilla uppkörningen” med min trafikskola och det gick klockrent. Hon sade att om jag körde på det sättet skulle jag få godkänt. Inspektören småpratade mycket, han frågade om familjen osv. Jag tror att det viktigaste är att man har övat mycket. Visst det är bra att kolla mycket i speglar osv, men det viktigaste är mängdträning. Då kommer allting med som uppsikt och manövrering osv.
Jag 2019-01-23 23:10 ! Citera #
Det har gått bra, både bil och mc. I bil hade jag en instruktör som inte sa något alls nästan. Svarade på mina frågor men kom inte med egna frågor. För mc fick jag en högtalare för ena örat, men ingen mic. Enda jag kunde göra var att skaka på huvudet när jag inte hörde.

Mängdträning tror jag är viktigast. Ex var mc-uppkörningen hur lätt som helst eftersom jag hade haft bil-körkort i massa år. Med många mil körda så blir det naturligt att ha koll på alla bilar och fotgängare runtomkring en. Jag antar att de allra flesta kommer till den punkten en stund efter man fått körkort (iaf jag), men ju mer man övningskör ju närmare kommer man ju :-)

Vad gäller nervositet, som är väldigt vanligt, så rekommenderar jag att inte göra det så svart eller vitt. Tänkt inte att antingen får man körkort och allt är ett paradis, eller så misslyckas man och får skämmas (eller vad det värsta kan vara). Gå istället in med inställningen att idag ska jag göra det bästa jag kan. Man kan ju inte vara nervös över om man kommer göra sitt bästa, för det är klart man gör. Och vid ev. nästa test tänk att idag ska jag göra det lite bättre. Se kortet som en möjlig bonus, oavsett så var det ju kul att få köra lite. Är ju ändå därför man vill ha körkortet.
Gäst 2019-01-28 17:26 ! Citera #
Hej,

Jag har min uppkörning nu i veckan i Farsta för första gången. Jag känner mig bekväm i min körning men är mest orolig att jag inte ska kunna hantera fordonet smidigt (jag vet att man ska kunna köra vilken bil som helst) men min mening är att jag redan kommer vara någorlunda nervös och det sista jag vill tänka på är bilen.

Övningskör med trafikskolans bil, en golf (5-växlad diesel) och trafikverket i Farsta verkar endast ha kombi bilar(6-växlad). Överanalyserar jag nu eller är det någon annan som har/haft dessa tankar?
Gäst 2019-01-28 23:38 ! Citera #
Gäst 2019-01-28
Hej,

Jag har min uppkörning nu i veckan i Farsta för första gången. Jag känner mig bekväm i min körning men är mest orolig att jag inte ska kunna hantera fordonet smidigt (jag vet att man ska kunna köra vilken bil som helst) men min mening är att jag redan kommer vara någorlunda nervös och det sista jag vill tänka på är bilen.

Övningskör med trafikskolans bil, en golf (5-växlad diesel) och trafikverket i Farsta verkar endast ha kombi bilar(6-växlad). Överanalyserar jag nu eller är det någon annan som har/haft dessa tankar?
Varför använder du inte körskolans bil?
Sedan hänger det inte på bilen ändå ;)
Martínez 2019-06-27 13:08 ! Citera #
*) två MC. kuggade föreställningar. Sist manöverbanan utan anmärkning. Tredje uppkörning är på gång om några dagar. Är inte nervös alls.
Saker att tänka.
Vilka regler gäller på den gata/väg.
30 meter innan korsningar :
Kolla trafiken bakåt.
” Läs trafiken” framåt
Börja blinka.
Släpp gasen.
Växla ner.
Kolla trafiken åt sidorna.
Placera dig rätt.
Och så äger du stunden.
Smidig i svängen med rätt kopplad hastighet.
MC. Kort tack!
Martínez 2019-06-27 13:13 ! Citera #
Ahh och glöm inte att bromsa alltid med både fot och handbroms!!!
Gäst 2019-06-27 14:13 ! Citera #
Martínez 2019-06-27
Ahh och glöm inte att bromsa alltid med både fot och handbroms!!!
Varför skriver du om mc-kort när denna sida gäller för B-körkort? :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 22:14
1
I dag 22:12
6
I dag 21:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor