Start > Körkortsforum > Kommer ingenstans!

Kommer ingenstans!

Snark 2018-12-11 20:00 ! Citera #
Började köra i mitten av oktober, aldrig suttit i förarsätet innan. Kör automat, efter att ha slösat typ fyra lektioner på att försöka komma överens med kopplingen.
Nu kör vi runt o runt o runt i stan på lektionerna med körskolan, men jag blir liksom inte bättre utan snarare sämre känns det som??

Min lärare fyller inte heller i på Elevcentralen så jag vet inte var fan jag befinner mig i min utbildning.

Ska det vara såhär? Att man ska kunna köra stadstrafik prickfritt innan man får komma ut på tex landsväg?
Jag är inte helt duktig på att kolla speglar o ibland svårt med placeringen, så kanske är en trafikfara, vem vet?
Vet 2018-12-11 20:12 ! Citera #
Svårt att bedöma utifrån så lite text. Har du studieboken eller handledarboken? Där står alla utbildningsstegen. Här är en länk till stegen: www.odenplan.se/de16stegen/

Och ja, placering och spegelrutiner är viktigt för att vara tydlig mot andra trafikanter och för att inte köra över en cyklist vid en högersväng... Senast idag när jag körde där det var 3 körfällt försökte en bil från höger och en bil från vänster byta in i mittenfilen samtidigt. Det var riktigt nära att de krockade. Döda vinkeln????
Gäst 2018-12-11 21:35 ! Citera #
Det var likadant för mig när jag tog mitt körkort, då harvade vi runt i stan i säkert 2 månader innan det blev landsvägskörning.

MEN....

Det är viktigare att köra säkert i stan än vad det är på landsväg, för i stan så händer det saker runt om en hela tiden.
På landsväg kör man i stort sett bara rätt fram, lite som på motorväg, även om farten är betydligt högre på landsväg än vad den är inne i stan, så finns det inget lättare att köra än just landsväg och motorväg..

Så ta det lugnt, du kommer tänka annorlunda när du själv har fått lite körerfarenhet..
Gäst 2018-12-26 13:09 ! Citera #
Om du börjat köra sen oktober så är de inte jättelångtid. Du har ju knappt nån trafikvana? Hur många lektioner har du tänkt ta? Om jag klara mitt körkort (också automat) så klarar vemfansomhelst. Ett tips är att boka uppkörning privat i liten stad. Eller boka redan nu så du har ett mål :) typ om 1-2 månader, så gjorde jag när trafikskolan vägra boka till mig. Klara uppkörning samt teori på första!
Gäst 2018-12-26 13:10 ! Citera #
Tog mitt körkort några dagar sen btw. Jag LOVAR att du kan och klarar det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 06:14
1
I går 07:24
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor