Start > Körkortsforum > Uppkörning i Växjö, förnedrad …

Uppkörning i Växjö, förnedrad av inspektören

Gäst 2018-12-11 17:38 ! Citera #
Hej,

Jag hade mitt livs mest otäcka situation idag när jag gjorde min uppkörning.
Jag valde att ha med läraren från körskolan så hon satt där bak och iaktog samt hörde allt som sades.

Problemen började vid en korsning, där jag blev tillsagd att köra vänster.
Bommarna för tåg var nere och en liten kö fanns, inspektören sa då att jag ska ta till höger istället, ändrade sig kort därefter till rakt fram - För att slutligen notera att bommarna gick upp och återgå till vänster. Är det här normalt och vanligt velande?

Det fortsatte sedan med att jag kom till något som liknade en rondell, någon form av farthinder antar jag.
På andra sidan skulle jag påbörja en backning runt hörnet och det började ganska bra.
Problemet var att jag kom upp på trottoaren cirka 1 dm(1 meter enligt inspektören) men jag korrigerade detta, fullföljde backning och placerade bilen intill trottoarkant.

Så fortsatte körningen, vid korsningar med trafikljus, inga problem alls - Men plötsligt har jag fruktansvärda problem med korsningar med exempelvis väjningsplikt. Något jag ALDRIG haft förr, så jag praktiskt taget ”frös fast” och väntade tills jag inte såg någon bil alls innan jag körde ut...

Fortsatte sedan ut mot motorvägen och där gick nästan allt perfekt, någon min lärare från körskolan berättade i efterhand för mig.
Det var dock en situation som hon reagerade på och ifrågasatte efter att vi var klara med uppkörningen.
Jag stod nämligen vid en stoppskylt och väntade på att köra ut, det här med att frysa nämnde jag tidigare, men hur som helst så kommer en bil från vägen jag ska svänga in på, som ska ut ifrån den vägen, i riktning mot mig.
Då säger inspektören ”Nu t.ex. hade du kunnat köra istället för att stå kvar” - Men hur tänker han där, undrade min lärare - Jag har ju för fan stopplikt, jag får inte köra rakt ut där om en bil kommer och ska ut därifrån.

Utöver detta missade jag en högersväng - Inget att snacka om, guilty.

Nåväl. Vi återvänder till trafikverkets parkering och samtalet börjar. Det snällaste som sas var ”Du är inte godkänd”.
Efter detta följde en, vad vi kan likna en kaskad av påhopp med formuleringar som exempelvis;

”Du gör fel och du bryr dig inte ett skit om att ens visa att du har gjort fel”
”Kan du ens några trafikregler överhuvudtaget?”
”Du är helt frånvarande och bryr dig inte ett skit om medtrafikanter eller deras signaler och visar inte heller några själv.”
”Du är uppenbarligen inte i närheten av redo för att köra på egen hand.”

Inte en enda bra sak hade han att säga, inte en enda.

Inte en enda fråga om hur jag upplevde körningen, men sannerligen en kaskad av förolämpningar och falska påhopp.
Ovan är endast ett utplock, kaskaden höll på i 5-6 sex minuter innan han tackade för sig och gick - Utan att låta mig säga ett ord.

Om jag inte bryr mig när jag gör fel - Varför kört jag ner från trottoarkanten, fortsätter och fullföljer backningen enligt regler.
Han gav nämligen trottoarkanten som exempel på att jag inte bryr mig ett skit om att visa att jag har gjort fel.. Är inte det att visa, att korrigera sitt fel och sedan göra rätt?!


När jag sedan återvänder till körskolan med min lärare så är jag så fruktansvärt nedbruten och känner mig totalt värdelös och ovärd allt och alla. Jag orkade inte ens förmå mig att köra bilen tillbaka utan det fick min lärare göra istället.

Hon ger mig några goda råd och tycker i det hela att jag faktiskt körde bra, bortsett från att jag var ”mesig” vid utfarterna och tog för lång tid på mig, samt då högerregeln vid ett ställe.
Hon sa också ordagrant ”Jag tror inte du behöver några fler körlektioner för du kan egentligen köra”

Kändes bra att höra, men fruktansvärt förvirrande också efter utbrottet som inspektören hade mot mig.

Jag har tidigare mått psykiskt dåligt och har haft fruktansvärda problem med min självkänsla och självförtroende, och det som tagit flera månader att bygga upp raserade och tillintetgjorde inspektören inom loppet av några minuter.

Min huvudfråga är väl egentligen: Är det detta man betalar för och är det såhär en uppkörning går till?

Jag vet fan inte om jag klarar en omgång av det där till alltså.. :(

Förlåt för mycket text men kände att jag skulle försöka förklara sekvenserna av körningen.
Gäst 2018-12-11 17:42 ! Citera #
Bara för att förtydliga, jag motsätter inte att jag blev underkända.

Ifrågasätter endast inspektörens professionalism och agerande mot mig.
Gäst 2018-12-11 19:34 ! Citera #
Det är nog bra om du meddelar Trafikverket om upplevelsen så han inte fortsätter krossa andra personer, blir så arg! Blir livrädd också, jag ska köra upp nu på tisdag (lider av svår ångest) så du kan nog föreställa dig hur jag mår inför detta, är jätteorolig att jag kommer ha en inspektör som är otrevlig o trycker ned mig .. förstår inte hur dom (läst om mååååånga inspektörer som är hemska) -förstår inte hur dom kan vara så oförstående och respektlösa när dom VET hur nervösa vi som kör upp är.. oavsett om man är jätteförberedd eller osäker är vän 98% supernervösa liksom.. om fler av oss ”anmäler/klagar” kanske det blir något som dom börjar ta upp och ändrar på ..


Kolla om läraren kan hjälpa dig o så om du kan garanteras att inte köra med samma person nästa gång..

GE INTE UPP <3
Börje Kugg 2018-12-11 22:23 ! Citera #
Det är väl ingen hemlighet att Trafikinspektör också gör fel...vissa borde inte vara i yrket, även om de flesta antagligen sköter sina jobb.
Börje Kugg 2018-12-11 22:25 ! Citera #
Kan rekommendera dig att kontakta det kontor du körde upp hos och säga att du inte vill köra upp med den inspektören igen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo