Start > Körkortsforum > Finns inga genvägar

Finns inga genvägar

Gäst 2018-11-25 10:23 ! Citera #
Det är många som verkar leta efter genvägar på hur man ska klara teori och uppkörning. Man försöker bara lära sig fakta så att man precis klarar teorin och vill veta hur man ska uppträda på uppkörningen för att göra inspektören nöjd. men sanningen är att det inte finns några genvägar, man ska lära sig köra ansvarsfullt. En 14-årig flicka blev häromdagen påkörd av en vårdslös man och dog av sina skador. Mannen är dock i 50-års åldern men det betonar bara hur nödvändigt det är att lära sig rätt direkt för ska man köra bil i cirka 60 år har man ett enormt ansvar. Jag tror även att ingen av oss skulle vilja vara den mannen just nu. Skyll inte på inspektörerna när du kuggar. Hans jobb är att se till att inte skicka ut dårar som mannen ovan i trafiken ensam. Körkortsutbildningen är extremt kort i jämförelse med tiden man har sitt körkort så vi har bara några år på oss att lära oss riskerna och ha med oss de när vi ger oss ut på vägarna. Utbildningen ska sitta kvar när även vi blir i hans ålder.

Anledningen till att jag reagerar så starkt är att flickan bott på samma ort som mig och jag har många bekanta som stått henne nära. Även jag har träffat henne vid några enstaka tillfällen via jobbet. Jag vill inte vara den personen som orsakar något så här fruktansvärt mot ett barn och de anhöriga som får en väldigt dyster jul.

Så snälla alla ni som kämpar med körkortet. Stressa inte. Gör allt i rätt takt och lyssna på trafiklärare och inspektörer. Om vi yngre uppträder rätt i trafiken direkt så kan framtiden se lite ljusare ut.

Hoppas jag når fram till någon. Det inträffade har gjort mig ännu mer uppmärksam och riskmedveten och kommer ha med mig det i min fortsatta körning.
Lastbilstjejen 2018-11-25 15:49 ! Citera #
Jag håller helt med dig...

Även i närheten av min hemort Eskilstuna så var det inte alls länge sedan en 17 årig flicka vart ihjälkörd av en bilist bara för att personen som körde bilen inte hade lärt sig att söka av korsningarna på rätt sätt.
Så helt i onödan släcktes livet på en ung tjej bara för att personen som körde inte hade lärt sig trafikvett på rätt sätt!

Finns absolut ingen anledning till att stressa sig fram så man får sitt körkort innan man har lärt sig vad det verkligen går ut på. Och i många fall tror jag att grupptrycket kan ligga bakom, man ser att ens kompisar får körkort. Och då vill man inte vara sämre, och helst ska man klara det på lika få körlektioner eller mindre för att man ska ”passa in i gänget.”

Men att sitta i en bil utan tillräckligt med kunskap är som vi tyvärr ofta får se på nyheterna, kan vara orsak till att andra mister livet, bilen är ett vapen. Och det är otroligt viktigt att man lär sig hur man ska bete sig rätt sett..
Alpackan 2018-11-25 16:05 ! Citera #
Bra! Det där med att man tror att det handlar om att klara proven, köra bra eller hitta en genväg är vanligt men ack så fel. Det gäller att ta körningen på alvar, du är ansvarig för hur du kör. Var medveten om att trafiken är farlig och att du inte kan vara tillräckligt försiktig/duktig. Ha respekt och var uppmärksam. En olycka kan ske ändå.
Gäst 2018-11-25 22:29 ! Citera #
En fruktansvärd tragedi för familjen...

Följt detta i nyheter och ett speciellt forum.

Det hemska är att den som körde dessutom saknar körkort.

Går inte stoppa sådana, då de skiter i allt och ansvar, sen så är han missbrukare....som skyller på missbrulet osv.

Så denna man som orsakade tragedin ramlar inte direkt i den gruppen som kuggas o tycker det är orätvist och ska lära sig köra ansvarsfullt....osv

Denna grupp finns allt för ofta på vägarna med olagliga preparat i sig och kör vårdslöst....dessutom saknar körkort.

Hur i helvette stoppar man såna att sätta sig i bilen...
Gäst 2018-11-25 23:16 ! Citera #
Gäst 2018-11-25
En fruktansvärd tragedi för familjen...

Följt detta i nyheter och ett speciellt forum.

Det hemska är att den som körde dessutom saknar körkort.

Går inte stoppa sådana, då de skiter i allt och ansvar, sen så är han missbrukare....som skyller på missbrulet osv.

Så denna man som orsakade tragedin ramlar inte direkt i den gruppen som kuggas o tycker det är orätvist och ska lära sig köra ansvarsfullt....osv

Denna grupp finns allt för ofta på vägarna med olagliga preparat i sig och kör vårdslöst....dessutom saknar körkort.

Hur i helvette stoppar man såna att sätta sig i bilen...
Ja tyvärr finns det ju den gruppen också. Dom kommer jag tyvärr inte åt i det här forumet.. Men många av dom andra kan jag försöka nå iaf här. Dom andra riskgrupperna. I mitt inlägg lät jag känslorna tala för sig självt. Då hade jag inte informationen om att personen i fråga saknade körkort men det ändrar inte dom formuleringar jag gjort. De står jag fast vid. Vi kan göra mycket och här inne sitter det många som kämpar på med sitt kort och är ivriga att sätta sig bakom ratten på egen hand. Jag vill inte anklaga alla för att leta genvägar till kortet men dom som gör det behöver veta vad körkortet faktiskt innebär, vilket ansvar man kommer bära på i många år framöver.
Gäst 2018-11-25 23:20 ! Citera #
Lastbilstjejen 2018-11-25
Jag håller helt med dig...

Även i närheten av min hemort Eskilstuna så var det inte alls länge sedan en 17 årig flicka vart ihjälkörd av en bilist bara för att personen som körde bilen inte hade lärt sig att söka av korsningarna på rätt sätt.
Så helt i onödan släcktes livet på en ung tjej bara för att personen som körde inte hade lärt sig trafikvett på rätt sätt!

Finns absolut ingen anledning till att stressa sig fram så man får sitt körkort innan man har lärt sig vad det verkligen går ut på. Och i många fall tror jag att grupptrycket kan ligga bakom, man ser att ens kompisar får körkort. Och då vill man inte vara sämre, och helst ska man klara det på lika få körlektioner eller mindre för att man ska ”passa in i gänget.”

Men att sitta i en bil utan tillräckligt med kunskap är som vi tyvärr ofta får se på nyheterna, kan vara orsak till att andra mister livet, bilen är ett vapen. Och det är otroligt viktigt att man lär sig hur man ska bete sig rätt sett..
Tråkigt att höra om flickan i Eskilstuna. Men det känns betryggande att det finns kloka människor som dig därute.
Gäst 2018-11-25 23:26 ! Citera #
Gäst 2018-11-25
Ja tyvärr finns det ju den gruppen också. Dom kommer jag tyvärr inte åt i det här forumet.. Men många av dom andra kan jag försöka nå iaf här. Dom andra riskgrupperna. I mitt inlägg lät jag känslorna tala för sig självt. Då hade jag inte informationen om att personen i fråga saknade körkort men det ändrar inte dom formuleringar jag gjort. De står jag fast vid. Vi kan göra mycket och här inne sitter det många som kämpar på med sitt kort och är ivriga att sätta sig bakom ratten på egen hand. Jag vill inte anklaga alla för att leta genvägar till kortet men dom som gör det behöver veta vad körkortet faktiskt innebär, vilket ansvar man kommer bära på i många år framöver.
Skrev inlägget du svara på.

Absolut förstod innehållet och vad du menar +1 word.
Gäst 2018-11-25 23:29 ! Citera #
Alpackan 2018-11-25
Bra! Det där med att man tror att det handlar om att klara proven, köra bra eller hitta en genväg är vanligt men ack så fel. Det gäller att ta körningen på alvar, du är ansvarig för hur du kör. Var medveten om att trafiken är farlig och att du inte kan vara tillräckligt försiktig/duktig. Ha respekt och var uppmärksam. En olycka kan ske ändå.
Kort och välskrivet! Jo så är det. Olyckor händer tyvärr ändå men jag är gärna med och ändrar den statistiken så gott jag bara kan och det verkar du också vara. Du och några till tog er tid att läsa mitt inlägg det känns bra och det tackar jag för.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor