Hur ska man tänka med olika bilar?
Tack för tipsen. Ska genast ut och pröva flera bilar, man vet ju inte alls vilken bil man får på uppkörningen. Jag tycker fortfarande att växlingen är svårast när man byter bil och att man sitter på ett annat sätt i olika bilar. Vi har en stor och en liten bil. När man kör den stor hamnar man längre bak och har inte lika stor överblick känns det som. Dessutom är den ”klumpigare” och därför svårare att fickparkera med. Just storleken kan ju ställa till med problem när man kör främmande bilar. Att man inte har koll på hur mycket plast bilden tar upp.
Jag har kört med en del bilar och tyckte det var väldigt jobbigt första gången jag fick byta bil men det blir lättare ju fler bilar man kör med tycker jag. Men såklart storleken och växlingen kan vara lite klurigt ibland. Vår bil hemma t.ex. är ganska gammal och går inte att köra i 5:an i 50 medan det går med nyare bilar, så det gäller väl att ha koll på det också så det blir ’ecodriving’.
Det här är ett mycket vanligt ”problem” när man kör med en främmande bil kan det vara lite svårt, man måste lära känna bilen.
Är det någon skillnad om det är en gammal eller ny bil? Jag tycker att det är svårare att köra äldre bilar, överlag. Jag kan tänka mig att det är svårare om man både är ovan och om bilden är av en äldre modell. Vi köpte en begagnad bil för att jag skulle övningsköra, men det var inte en sån bra idé, för den gick sönder på en gång
Gick ni inte handledarutbildningen? När man är nybörjare ska man ju självklart ha en så ny bil som möjligt för de är mycket säkrare ifall det skulle hända någonting. Det är de enda jag kommer ihåg från handledarutbildningen.
Kör lite försiktig med bilen förs och känn efter hur bromsen och koppling är och vart alla reglage sitter och hur de fungerar.
I körkskolan har jag kört över 60 lektioner i modern dieselbil, privat ca. lika mycket med en bensinbil från 1990. I början gick lektionerna med bensinbilen trögt; den var svår att accelerera, men efter en del övning lärde jag mig att köra den också och ser att den faktiskt har några fördelar jämfört med körskolans bil (har en kraftfullare motor så jag får in en 4:a över 40 km/h och en femma vid 50 km/h medans körskolans bil 4:a vid 55 och 5:a vid 70 km/h).
Jag tyckte att det skulle bli roligt att köra upp med Trafikverkets bensinbil dvs. att se hur den känns. Men det blev ett fiasko. Jag kändes mig väldigt stressad och fick fokusera mycket på bilen ändå in till 15 minuter innan uppkörningens slut; det var då jag kände mig varmare i kläderna. Resultatet blev en massa fel dessförinnan som tre motorstopp och ett misslyckat start uppför backe, en annan bromssträcka en beräknat (placerade framhjul strax efter stopplinjen) och så kom jag upp till över 3000 betydligt fortare än andra bilar något jag märkte när det var för sent. Jag framstod som en amatör som inte lärt sig det mest grundläggande. Det jag lärt mig var att ta det lugnare med en ny bil och inte köra efter gamla mått dvs. inte ta för givet att man på alla bilar kan gasa på tvåan upp till 50 km/h på en 60 väg innan man hoppar över till fyran etc. Man måste få en känsla för bilen för att bli ett med den. För min del hade det fungerat under en körlektion men blev mycket svårt under en uppkörning.
Tror inte det handlar så mycket om ifall det är gamla eller nya bilar utan mer om tillverkaren.
Det var en bra ”point” mamma; ”det beror på tillverkaren”. Hmm... det kanske ligger något i det du säger... Fast kanske har det med motorer och göra?
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget