Start > Körkortsforum > Vem har företräde i rondellen?

Vem har företräde i rondellen?

TT 2018-11-15 22:25 ! Citera #
Om det är en cirkulationsplats med 4 infarter och det kommer 4 bilar exakt samtidigt. Vem ska då få börja köra?

Jag undrar också om det är en extremt lång kö bakom den som börjar köra in så kan den infarten ockupera cirkulationsplatsen tills vidare eller? Alltså de som är i cirkulationsplatsen har ju företräde och då får ju inte de andra bilarna komma in förrän kön är slut. Eller finns det någon regel som säger att man ska turas om ?

Jag har samma fråga när det gäller korsning också. Turas man om bil för bil( infart för infart) då eller låter man de som börjat köra att köra tills kön är slut. Sedan är det nästas infart tur att ockupera korsningen tills den kön är slut osv.

Tack i förhand!
Gäst 2018-11-15 23:04 ! Citera #
TT 2018-11-15
Om det är en cirkulationsplats med 4 infarter och det kommer 4 bilar exakt samtidigt. Vem ska då få börja köra?

Jag undrar också om det är en extremt lång kö bakom den som börjar köra in så kan den infarten ockupera cirkulationsplatsen tills vidare eller? Alltså de som är i cirkulationsplatsen har ju företräde och då får ju inte de andra bilarna komma in förrän kön är slut. Eller finns det någon regel som säger att man ska turas om ?

Jag har samma fråga när det gäller korsning också. Turas man om bil för bil( infart för infart) då eller låter man de som börjat köra att köra tills kön är slut. Sedan är det nästas infart tur att ockupera korsningen tills den kön är slut osv.

Tack i förhand!
Okej nu ska vi se.

1.Cirkulationsplatsen alla kommer samtidigt menar du...nån tar kommmandot och kör in....självlösande problematik....

2.Hur menar du kö i cirkulationsplats på dem som ska in?

De som är inne i cirkulationen har företräde...så de som är på ”kö” får avvakta tills lämplig lucka dyker upp så de kan köra in.

3. Finns inte någon turordnng sådär, om polis, trafiksignaler eller skyltar finns så gäller dom först, om inte det nämda finns så det högerregeln som gäller.

Dvs kommer alla fram samtidigt så får väl en ta kommandot o börja, så ger det sig per automatik....
Björn He 2018-11-16 23:46 ! Citera #
Man är ALLTID skyldig att lämna företräde åt fordon som redan befinner sig i cirkulationen innan man kör in i cirkulationen själv vid infart på cirkulationsplats, vad är det som inte begrips angående detta?
TT 2018-11-17 15:17 ! Citera #
Gäst 2018-11-15
Okej nu ska vi se.

1.Cirkulationsplatsen alla kommer samtidigt menar du...nån tar kommmandot och kör in....självlösande problematik....

2.Hur menar du kö i cirkulationsplats på dem som ska in?

De som är inne i cirkulationen har företräde...så de som är på ”kö” får avvakta tills lämplig lucka dyker upp så de kan köra in.

3. Finns inte någon turordnng sådär, om polis, trafiksignaler eller skyltar finns så gäller dom först, om inte det nämda finns så det högerregeln som gäller.

Dvs kommer alla fram samtidigt så får väl en ta kommandot o börja, så ger det sig per automatik....
2. Det jag menar är, teoretiskt sätt kanske det aldrig dyker upp en lucka. Alltså kan man stå där i väldigt många timmar om det är rusningstrafik.

1. Om alla tänker att de tar kommandot så är det stor risk till krock. Det borde finnas någon bättre regel.
Gäst 2018-11-17 15:19 ! Citera #
Björn He 2018-11-16
Man är ALLTID skyldig att lämna företräde åt fordon som redan befinner sig i cirkulationen innan man kör in i cirkulationen själv vid infart på cirkulationsplats, vad är det som inte begrips angående detta?
Ja, men vad händer om det alltid är någon i cirkulationsplatsen så man aldrig får tillfälle att köra in?
Björn He 2018-11-17 15:41 ! Citera #
I de flesta fall går det väl att vänta tills det kommer tillfälle att köra in, det är så man skall göra.
Gäst 2018-11-17 15:42 ! Citera #
Det uppstår i praktiken alltid luckor eftersom folk ska ut i olika utfarter. Dessutom, om det är typ kö i själva rondellen (det går väldigt långsamt) kan det bli så att man hjälps åt och släpper in folk alternativt att folk tränger in sig själva vilket inte är lika riskabelt om det ändå går i snigelfart. ;)

Dock, på uppkörning: Var ytterst noga med att följa väjningsplikten.
Gäst 2018-11-17 15:57 ! Citera #
Gäst 2018-11-17
Det uppstår i praktiken alltid luckor eftersom folk ska ut i olika utfarter. Dessutom, om det är typ kö i själva rondellen (det går väldigt långsamt) kan det bli så att man hjälps åt och släpper in folk alternativt att folk tränger in sig själva vilket inte är lika riskabelt om det ändå går i snigelfart. ;)

Dock, på uppkörning: Var ytterst noga med att följa väjningsplikten.
Jag vet en cirkplats där i princip alla förare ska in och sedan rakt fram, de blinkar inte ens. Så de bilarna som kommer i sidled får inte komma in. De kör fort och tätt som om att det inte fanns en rondell och ger ingen plats för de andra infarterna.
Gäst 2018-11-17 16:03 ! Citera #
Gäst 2018-11-17
Jag vet en cirkplats där i princip alla förare ska in och sedan rakt fram, de blinkar inte ens. Så de bilarna som kommer i sidled får inte komma in. De kör fort och tätt som om att det inte fanns en rondell och ger ingen plats för de andra infarterna.
Ja, asbolut det finns såna rondeller där trafiken i princip går i en riktning och det är svårt att komma in om man kommer från ”sidan”.

Försök välja en annan väg eller vänta länge på en lucka är de enda tipsen som finns att ge.
Gäst 2018-11-19 08:33 ! Citera #
Det dyker upp luckor ha tålamod, då gäller lite tempo att ta chansen....

Vet vad du menar....
I början kändes det stressande och hopplöst, nu när erfarenheten fått göra sitt så är det mkt lättare nu....

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo