Start > Körkortsforum > Hur ska man tänka med olika bi…

Hur ska man tänka med olika bilar?

Johann 2010-02-24 15:05 ! Citera #
Hej! Nu är det så att jag har kört en hel del privat och blivit van vid vår egen bil. Är ganska van vid den och är redo för uppkörning men sen så testade jag körskolansbil och då kände jag mig som en helt annan förare, kände mig som en nybörjare och jätteovan. Pratade med några erfarna förare om det här och de säger att rutinerade förare som kör länge klarar av alla sorts bilar. Så min fråga är hur ska man tänka när man kör andra bilar än den man är van vid? Finns det några tips eftersom erfarna klarar det galant? Samt finns det något sätt man kan öva upp så man kan köra med olika sorters bilar. Tacksam för svar.
CanonSWE 2010-04-11 10:20 ! Citera #
Jag tycker det märks enorm när du sätter dig i en ny bil jämför med en gammal bil. Jag tycker överlag det är lättare att köra med äldre bilar eftersom allt är mycket större överlag, rutor mm om du jämför med en ny bil då rutorna runt om inte är speciellt stora. Kopplingarna tar ofta lite olika och bromsarna, men vid uppkörning om du kör en helt annan bil än du brukar så kan man nog fårga snällt om man får köra ett varv på parkeringen för att få en känsla av bilen.
Gäst 2010-06-13 19:59 ! Citera #
Koppling och växlar kan vara lite klurigt de första gångerna man byter bil tycker jag, men det känns som det blir lättare att byta bil ju mer erfaren man blir så det bästa tipset kanske är att öva mer. ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor