Start > Körkortsforum > Mittlinje och Heldragen linje.

Mittlinje och Heldragen linje.

Gäst 2018-11-12 22:16 ! Citera #
Kan vara så enkel att förstå men icke. blev fundersam.

googlat en stund.

två körfält i olika riktningar....
vet redan att den som befinner sig på den sidan som den heldragen linje inte får korsa mötande körfält, dvs köra om, den är ju solklar. Nu till saken.

Två körfält i samma riktning, har mittlinje och heldragen linje.
får den som har mittlinjen på sin sida återgå till sitt körfält efter en omkörning, man korsar ju då heldragen linje.

Tolkar att man har bytt så får man inte överskrida linjen för att återgå till tidigare körfält, ex ångrat sig/omkörning.
utan man måste fortsätta i sitt körfält iom annars överskrids heldragen linje då denne är på dennes sida.
utan får vänta till heldragen linje upphör.

Hoppas inte var otydlig.
Lucky 2018-11-12 23:01 ! Citera #
Hej. En heldragen linje får man alldrig överskrida om det inte rör sig om olyckor eller att ett hinder av något slag är i vägen, så om du nu har kört om en annan bilist i samma färdriktning så måste du vänta att byta körfält tills det är tillåtet igen dvs streckad linje. Om jag nu förstod din fråga korrekt
Gäst 2018-11-12 23:22 ! Citera #
Tack Lucky....

Japp...då har jag fattat rätt.

Två körfält samma riktning, mittlinje och heldragen linje.

Då den som har mittlinjen på sin sida går gå över till det andra körfältet som har heldragen linje på sin sida....men får inte återgå då man annars korsar heldragen linje för att komma tillbaka.

Utan får vänta till heldragen linje upphör...
Lucky 2018-11-13 12:23 ! Citera #
Gäst 2018-11-12
Tack Lucky....

Japp...då har jag fattat rätt.

Två körfält samma riktning, mittlinje och heldragen linje.

Då den som har mittlinjen på sin sida går gå över till det andra körfältet som har heldragen linje på sin sida....men får inte återgå då man annars korsar heldragen linje för att komma tillbaka.

Utan får vänta till heldragen linje upphör...
Helt korrekt
Gäst2 2024-09-14 23:19 ! Citera #
Är det okej att ställa frågan här så slipper jag göra en ny tråd.

Att se skillnad på mittlinje och körfältslinje är bra att kunna göra. Men vad skiljer dem åt i längd. Det var inte helt klart när jag försökte förstå detta, vilket hjälper att se om det finns trafik i motsatt färdriktning.
Björn He 2024-09-15 01:21 ! Citera #
Gäst2 2024-09-14
Är det okej att ställa frågan här så slipper jag göra en ny tråd.

Att se skillnad på mittlinje och körfältslinje är bra att kunna göra. Men vad skiljer dem åt i längd. Det var inte helt klart när jag försökte förstå detta, vilket hjälper att se om det finns trafik i motsatt färdriktning.
Det enklaste sättet att se skillnaden mellan mittlinje och körfältslinje är väl att se om det finns dubbel heldragen linje, som alltid finns målad mellan körfältet påbjudet för fordonstrafik i ena färdriktningen och körfältet påbjudet för den mötande färdriktningen. Ser man en dubbel heldragen linje i mitten av körbanan eller annars en mittbarriär (om det är mötesfri körbana) så vet man med säkerhet att man skall köra på sin högra sida av den dubbla heldragna linjen, och om den påbjudna körbanan har minst två påbjudna körfält så är en körfältslinje målad för att avgränsa ett körfält från det körfält beläget bredvid.

Mittlinje och körfältslinje är samma typ av vägmarkering men man måste kunna åtskilja en mittlinje från en körfältslinje, det är inte svårt.

Sen om det är en kombinerad mittlinje och heldragen linje så betyder ju det att fordon som färdas på den streckade linjens sida av körbanan får köra på sin vänstra sida av körbanan (för att exempelvis kunna köra om ett långsammare fordon) - under förutsättning att det kan ske utan fara eller trafikfarligt hinder för mötande trafik förstås - men fordon i mötande körriktning - som färdas på den heldragna linjens sida av körbanan - får däremot inte köra till vänster om mittlinjen, utom om det är nödvändigt för att kunna passera ett fast hinder eller för att kunna färdas in till eller ut från en fastighet.
Om en körfältslinje däremot är kombinerad med en heldragen linje så är det inte tillåtet för fordon som kör på den heldragna linjens sida att färdas över körfältslinjen, men fordon på den streckade linjens sida får däremot färdas över linjen för att byta körfält eller på ett liknande sätt ändra fordonsplaceringen i sidled.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 23:29
3
I går 19:47
6
I går 18:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov