Är det okej att ställa frågan här så slipper jag göra en ny tråd.
Att se skillnad på mittlinje och körfältslinje är bra att kunna göra. Men vad skiljer dem åt i längd. Det var inte helt klart när jag försökte förstå detta, vilket hjälper att se om det finns trafik i motsatt färdriktning.
Det enklaste sättet att se skillnaden mellan mittlinje och körfältslinje är väl att se om det finns dubbel heldragen linje, som alltid finns målad mellan körfältet påbjudet för fordonstrafik i ena färdriktningen och körfältet påbjudet för den mötande färdriktningen. Ser man en dubbel heldragen linje i mitten av körbanan eller annars en mittbarriär (om det är mötesfri körbana) så vet man med säkerhet att man skall köra på sin högra sida av den dubbla heldragna linjen, och om den påbjudna körbanan har minst två påbjudna körfält så är en körfältslinje målad för att avgränsa ett körfält från det körfält beläget bredvid.
Mittlinje och körfältslinje är samma typ av vägmarkering men man måste kunna åtskilja en mittlinje från en körfältslinje, det är inte svårt.
Sen om det är en kombinerad mittlinje och heldragen linje så betyder ju det att fordon som färdas på den streckade linjens sida av körbanan får köra på sin vänstra sida av körbanan (för att exempelvis kunna köra om ett långsammare fordon) - under förutsättning att det kan ske utan fara eller trafikfarligt hinder för mötande trafik förstås - men fordon i mötande körriktning - som färdas på den heldragna linjens sida av körbanan - får däremot inte köra till vänster om mittlinjen, utom om det är nödvändigt för att kunna passera ett fast hinder eller för att kunna färdas in till eller ut från en fastighet.
Om en körfältslinje däremot är kombinerad med en heldragen linje så är det inte tillåtet för fordon som kör på den heldragna linjens sida att färdas över körfältslinjen, men fordon på den streckade linjens sida får däremot färdas över linjen för att byta körfält eller på ett liknande sätt ändra fordonsplaceringen i sidled.