Start > Körkortsforum > En fundering efter kuggning

En fundering efter kuggning

Eva 2018-11-12 11:51 ! Citera #
Kuggade min första uppkörning förra veckan. Hade kört 29 lektioner på körskola och 3 gånger hemma innan dess. Har nu bokat ytterligare 5 körlektioner samt ny uppkörning om två veckor.

Om jag kuggar igen - är det verkligen värt att köpa fler lektioner från körskolan eller ska jag istället satsa på att köra mer hemma och boka uppkörning privat? Det börjar bli dyrt :( samt funderar på om jag verkligen lär mig så himla mycket mer längre på körlektionerna, tror mer det handlar om att jag måste skaffa mig körvana.

Någon som varit i samma sits och kan berätta hur ni gjorde?
Gäst 2018-11-12 12:13 ! Citera #
Det beror helt på anledningen till att du kuggade. Men det kommer ju en punkt där man får anses vara fullärd och det räcker med att hålla igång genom att köra privat - eventuellt kan ju en uppfräschningslektion vara vettigt om det dröjer långt mellan uppkörningarna.
Gäst 2018-11-13 21:48 ! Citera #
Du hoppade helt över varför du kuggade och vad du ens ska träna på dessa 5 nya lektioner.
Eva 2018-11-14 12:35 ! Citera #
Gäst 2018-11-13
Du hoppade helt över varför du kuggade och vad du ens ska träna på dessa 5 nya lektioner.
Kuggade på vänstersväng på landsväg (oskyddad fil) då jag höll för låg hastighet för tidigt samt hamnade för nära bakom en lastbil efter påfart på motorvägen (hann inte köra förbi honom innan påfarten tog slut så fick sakta in och lägga mig bakom för att kunna komma in på motorvägen).
Gäst 2018-11-14 13:55 ! Citera #
Jag kuggade på min första uppkörning.
Jag hade tagit 20 dubbellektioner (90 minuter per gång) plus en innan uppkörningen.
När jag kuggade så var det bl.a. av stress. T.ex att jag inte ville bli stående för länge innan jag skulle svänga i korsning eller in i rondell och verka osäker. Istället körde jag in som en dåre så folk fick tvärbromsa.
Detta visste jag ju att jag inte skulle göra och kan inte skylla på nån annan.
Min lärare sa att jag skulle försöka en gång till och sluta tänka på vad jag trodde förarprövaren ville se och göra det jag lärt mig istället. Att det inte fanns mer att lära mig på körskolan utan bara behövde mer vana och självförtroende.
Jag bokade en ny uppkörning plus en 40 minuter innan uppkörningen. Klarade på andra försöket genom att vara metodisk, plus att rädslan att misslyckas redan hade hänt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor