Start > Körkortsforum > Provköra medan man fortfarande…

Provköra medan man fortfarande övningskör?

Anna 2018-11-03 17:49 ! Citera #
Hej på er!
En väldigt konstig fråga - men kan man åka till en bilhandlare och provköra bilar när man fortfarande övningskör? Alltså att ens handledare följer med och man kör med övningskörningsskylt. Skulle en bilhandlare tillåta det?
Letar bil för fullt och vill gärna köpa en strax innan uppkörning för att sedan kunna förhoppningsvis köra på en gång. Men vill ju testa bilen innan ev. köp.
Gäst 2018-11-03 18:49 ! Citera #
Nej så kan ni inte göra eftersom bilhandlaren själv kommer följa med när ni tar eran provtur.
Och tror inte att bilhandlaren är så villig att låta någon som inte har körkort ännu få övningsköra med hans splitter nya bil :lol: :lol:
Gäst 2018-11-04 00:59 ! Citera #
Gäst 2018-11-03
Nej så kan ni inte göra eftersom bilhandlaren själv kommer följa med när ni tar eran provtur.
Och tror inte att bilhandlaren är så villig att låta någon som inte har körkort ännu få övningsköra med hans splitter nya bil :lol: :lol:
Va? När vi köpte min bil (85k) så fick vi åka helt själva...
Gäst 2018-11-04 17:42 ! Citera #
Gäst 2018-11-04
Va? När vi köpte min bil (85k) så fick vi åka helt själva...
Då måste det vara olika från bilhandlare till bilhandlare, när vi köpte våran nya Ford Focus (145k) så fick inte ens min sambo följa med, så då var det bara jag och bilhandlaren som åkte en sväng, plus att jag fick lämna mitt körkort som ”pant” på hans kontor.
Gäst 2018-11-04 18:11 ! Citera #
Gäst 2018-11-04
Då måste det vara olika från bilhandlare till bilhandlare, när vi köpte våran nya Ford Focus (145k) så fick inte ens min sambo följa med, så då var det bara jag och bilhandlaren som åkte en sväng, plus att jag fick lämna mitt körkort som ”pant” på hans kontor.
Låter väl inte så bra att lämna körkortet när man ska köra? Hade du annat leg med, annars är det ju böter om du blir stoppad? Konstig och ogenomtänkt ”rutin” av handlaren. :?
Gäst 2018-11-05 14:00 ! Citera #
Gäst 2018-11-04
Låter väl inte så bra att lämna körkortet när man ska köra? Hade du annat leg med, annars är det ju böter om du blir stoppad? Konstig och ogenomtänkt ”rutin” av handlaren. :?
Ska man provköra en bil så står bilhandlaren för allt OM nått nu skulle hända, och enligt polisen är det helt okej om man kör en kortare vända utan körkort om man ska testköra en bil. Man åker ju inte flera mil direkt.
Har vart med om det förut att man fått lämna sitt körkort som en sorts säkerhet när man ska provköra en ny bil.
Det är inte alls så ovanligt som du verkar tro...
Gäst 2018-11-05 14:08 ! Citera #
Gäst 2018-11-05
Ska man provköra en bil så står bilhandlaren för allt OM nått nu skulle hända, och enligt polisen är det helt okej om man kör en kortare vända utan körkort om man ska testköra en bil. Man åker ju inte flera mil direkt.
Har vart med om det förut att man fått lämna sitt körkort som en sorts säkerhet när man ska provköra en ny bil.
Det är inte alls så ovanligt som du verkar tro...
När jag provkörde tog de en kopia på körkortet, verkar mycket vettigare.
Gäst 2018-11-12 18:01 ! Citera #
Gäst 2018-11-04
Då måste det vara olika från bilhandlare till bilhandlare, när vi köpte våran nya Ford Focus (145k) så fick inte ens min sambo följa med, så då var det bara jag och bilhandlaren som åkte en sväng, plus att jag fick lämna mitt körkort som ”pant” på hans kontor.
Ja vår var riktigt schysst. Vi frågade om vi fick provköra och det var inga problem, körkortet behövde vi heller inte panta ”då han ringer polisen om bilen inte kommer tillbaka” :P

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest