Start > Körkortsforum > Snö på hastighetsskyltar

Snö på hastighetsskyltar

Gäst 2018-10-31 21:23 ! Citera #
Hej har en liten fundering över en fråga :) som lyder så här

hastighetsskylten är övertäckt med snö. hur ska du tänka när det gäller ditt val av hastighet

1. jag kör i den hastighet som visades på den sista hastighetsskylten jag såg.

2. Efter som jag närmar mig bebyggelse sänker jag hastigheten, oavsett vad det står på hastighetsskylten.

3. eftersom jag kör på en mindre landsväg är det 70km/h som gäller.

Så vilket svar är rätt? blir hela tiden osäker jag får frågan
T 2018-10-31 21:57 ! Citera #
Svar nummer 2. Du kör på en landsväg och närmar dig bebyggelse, vilket troligen betyder att det är folk som bor där, kanske finns det en skola med barn i närheten av vägen etc. Sänk farten och respektera människorna som rör sig där.
Ww 2018-11-02 05:51 ! Citera #
Finns det någon bild tillhörande frågan? Både svar 2 och 3 kan vara rätt.
Gäst 2018-11-21 15:23 ! Citera #
Om det är snö på skylten så spelar det kanske inte så stor roll vad som står på den utan bättre att anpassa hastighet efter rådande förhållanden.
Dolly 2018-11-23 15:23 ! Citera #
Svar nummer 2 är rätt
D 2020-05-09 19:45 ! Citera #
Nummer 2.
Björn He 2020-11-11 22:18 ! Citera #
Det har förekommit att förare som bestraffats för körning i för hög hastighet gått fria med förklaringen att det inte gick att se att det var lägre hastighetsbegränsning eftersom hastighetsskylten var övertäckt av snö, och alltså oavläsbar. Ett vägmärke måste ju alltid vara avläsbart, och om det inte är det så bör det inte vara skäligt att bli bestraffas för brott mot vägmärkets anvisning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov