Start > Körkortsforum > Svårt att hitta all teori

Svårt att hitta all teori

Christian 2018-10-20 18:45 ! Citera #
Hej

Jag har börjat plugga teori och har läst allt i appen IKörkort två gånger och en teoribok.
Nu gör jag proven på den här sidan och får mellan 80-95% rätt regelbundet.
Några fel är saker som jag läst men inte kom ihåg vid frågestunden, andra är specifika trafiksituationer, där man får tänka till.

Men jag får ibland fel på saker som inte är med i teorin jag läst.
Till exempel. Vad är en ”färist” eller vad är ”PM10”?
Jag förstår att jag är högst olämplig i trafiken om jag inte vet vad det är.

Så min fråga är.
Är det vanligt med frågor som det är svåra att hitta information om men man förväntas kunna på det riktiga provet?
Dvs, om jag kan allt i Ikörkort teori + test, teoriboken, körkortonline teori + test så har jag inte all teorikunskap som krävs, bara nästan?
Gäst 2018-10-20 19:24 ! Citera #
Jag fick 65/65 på teorin men har aldrig hört talats om färister eller PM10. Jag skulle öva på frågor någon annanstans.
Rup 2018-10-20 19:53 ! Citera #
Gäst 2018-10-20
Jag fick 65/65 på teorin men har aldrig hört talats om färister eller PM10. Jag skulle öva på frågor någon annanstans.
Mm men Trafikverket har väl ett par tusen frågor i databasen, så bara för att du inte fick de frågorna betyder det inte att jag inte får dem.
Gäst 2018-10-20 20:43 ! Citera #
Rup 2018-10-20
Mm men Trafikverket har väl ett par tusen frågor i databasen, så bara för att du inte fick de frågorna betyder det inte att jag inte får dem.
Men hur vet du att frågorna som finns på körkort online finns i trafikverkets databas?
Rup 2018-10-20 20:49 ! Citera #
Gäst 2018-10-20
Men hur vet du att frågorna som finns på körkort online finns i trafikverkets databas?
Ingen aning, men det säger jag ju inte heller. Föregående talare antyder däremot att PM10 är onödig kunskap. Hur vet personen det baserat på ett genomfört prov?
Gäst 2018-10-20 20:51 ! Citera #
Om något inte finns i boken, eller inte går att härleda från boken, då kommer det inte på provet.
Gäst 2018-10-21 00:06 ! Citera #
Och ”boken” är...?
Gäst 2018-10-21 10:31 ! Citera #
Det enda jag hittar på Trafikverkets sida:

https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/personbil-och-latt-lastbil/Har-du-koll-pa-vad-du-ska-kunna-vid-korprov-B/

Så man får helt enkelt hitta en bok som täcker dessa krav. De flesta använder ju STRs bok - Körkortsboken. Men jag ser inga garantier på Trafikverkets sida att det inte skulle kunna komma någon fråga som inte täcks av boken.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor