Start > Körkortsforum > Vid vilket varvtal frikopplar …

Vid vilket varvtal frikopplar man vid inbromsning

Stefan Löfvén 2018-10-15 14:57 ! Citera #
Säg att jag närmar mig något som gör att jag behöver sänka farten. Jag trycker på bromsen. När är varvtalet såpass lågt att jag ska frikoppla (och växla ner)? Skiljer det sig mellan olika bilar? Ska man bara lyssna efter om motorn börjar hacka eller hinner varvtalet bli för lågt då?
Gäst 2018-10-15 16:46 ! Citera #
1200-1300 varv.
Övningskör 2018-10-27 20:15 ! Citera #
1200 låter väldigt högt. Nu har jag aldrig kollat på varvtalet utan vet när jag ska frikoppla, men om du ska köra upp med förskolans bil kan du ta och testa i vilka hastigheter bilen säger ifrån på de olika växlarna.

T.ex klarade körskolans bil av 20km/h på 4ans växel när man skulle stanna. Då man snarare gled runt i 40km/h på 1200 varv måste varvtalet vid 20km/h varit betydligt lägre. Men det beror kanske på bilmodell och bränsle?
Gäst 2018-10-28 13:12 ! Citera #
Övningskör 2018-10-27
1200 låter väldigt högt. Nu har jag aldrig kollat på varvtalet utan vet när jag ska frikoppla, men om du ska köra upp med förskolans bil kan du ta och testa i vilka hastigheter bilen säger ifrån på de olika växlarna.

T.ex klarade körskolans bil av 20km/h på 4ans växel när man skulle stanna. Då man snarare gled runt i 40km/h på 1200 varv måste varvtalet vid 20km/h varit betydligt lägre. Men det beror kanske på bilmodell och bränsle?
Måste det vara optimalt att köra med ett lägre varvtal bara för att det går att göra det utan att få motorstopp? Jag vet inte utan jag frågar bara.
Piraten74 2018-10-31 12:10 ! Citera #
Växel 1 enbart vid start från stillastående

Växel 2 upp till 20 km

Växel 3 upp till 40-50 km beroende på bil.

Växel 4 från 40 som minst oxå beroende på bil oftast växeln 4 vid 50 och uppåt.

Växel 5 eventuellt 6 allt över 50 km oxå beroende på bil.

Men fungerar oftast följa dessa exempel.
gäller även när du växlar ner innan sväng m.m som högsta/ minsta hastighet för varje växel.

piraten74
Gäst 2018-10-31 15:52 ! Citera #
Stefan Löfvén 2018-10-15
Säg att jag närmar mig något som gör att jag behöver sänka farten. Jag trycker på bromsen. När är varvtalet såpass lågt att jag ska frikoppla (och växla ner)? Skiljer det sig mellan olika bilar? Ska man bara lyssna efter om motorn börjar hacka eller hinner varvtalet bli för lågt då?
Jag bara lyssnar och känner när det är dags att frikoppla. Det är något man lär sig. Har aldrig kollat på varvtalet vid inbromsning.
Gäst 2018-10-31 16:18 ! Citera #
Gäst 2018-10-31
Jag bara lyssnar och känner när det är dags att frikoppla. Det är något man lär sig. Har aldrig kollat på varvtalet vid inbromsning.
Men då växlar du ju inte ner förrän motorn börjar hacka? Då får du väl inte maximal motorbroms?
Gäst 2018-10-31 17:36 ! Citera #
Gäst 2018-10-31
Men då växlar du ju inte ner förrän motorn börjar hacka? Då får du väl inte maximal motorbroms?
Nä, jag här lärt mig höra o känna när det är dags att växla ner innan motorn börjar hacka. Så nu bara vet jag när jag behöver växla ner. Jag har inte varit med om att motorn börjat hacka på skitlänge

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest