Start > Körkortsforum > Vem har väjningsplikt i samban…

Vem har väjningsplikt i samband högersväng?

gast 2018-10-14 18:50 ! Citera #
Jag blev lite kluven nu. Först tänkte jag att bilen E ska ha företräde först pga högerregel men sen tänkte jag om detta var en cykelpassage och i samband med en sväng så har cyklister företräde? Vad gäller här se bilden här: imgur.com/a/Hp9UFEy
Gäst 2018-10-15 12:14 ! Citera #
Vid en cykelpassage så har cyklisten företräde, om det är en vanlig korsning vid ett vanligt övergångsställe så har cyklisten väjningsplikt p.g.a att en cyklist får inte cykla på vanliga övergångsställen.. Stannar dock cyklisten innan och leder cykeln över så har bilisten väjningsplikt.
Gäst 2018-10-17 18:49 ! Citera #
Cyklister har all rätt att cykla på övergångställen, men har då väjningsplikt mot bilister.

En cyklist har inte heller per automatik företräde vid en cykelpassage, utan enbart vid en cykelöverfart. Dock finns det många situationer där bilister ändå har väjningsplikt mot cyklister på cykelpassager.

Det hela är dock väldigt rörigt, men för få att en överblick finns en utmärkt bloggpost här:
www.cyklistbloggen.se/den-ultimata-guiden-till-vem-som-har-vajningsplikt/

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 08:59
3
I går 22:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo