Tutan

Erika 2010-02-16 18:48 ! Citera #
Det är många som använder tutan till att hälsa med.
Jag undrar varför är det så fel? Jag vet att man ska använda den som varningssignal, men kom igen,det är väl inte fel att hälsa?=)

Erika
Gäst 2010-02-17 18:53 ! Citera #
Men om någon använder tutan att hälsa med tutan, och de som uppfattar signalen kanske är inställda på att ljudsignalen innebär en fara, så kan ju det skapa helt onödig oro för dem, eller hur?
Jxeey 2010-03-27 14:14 ! Citera #
Mrtnk har helt rätt. Men också kan vissa ha svag hjärta och kan verkligen bli skrämda av en onödig tutning.
Gäst 2010-04-03 13:23 ! Citera #
Det är nog viktigt att man inte missbrukar tutans betydelse. Jag menar, vad är viktigast? Att personen man känner märker att man hälsar eller att man förebygger en fara? ;) Jag förstår hur du tänker, men det är nog bättre att koncentera sig på trafiken och bara använda tutan när man får använda den. Och så är det nog som ovanstående skrev, att det kan skapa oro i onödan också. Jag brukar själv hoppa till när någon tutar. :o
alino 2010-04-11 20:00 ! Citera #
Jag tror att bötessumman ligger på ungefär 800 kronor per tut om man tutar i onödan. man slutar ju respektera den om man tutar för mycket
Zoho 2010-04-12 12:46 ! Citera #
alino
Jag tror att bötessumman ligger på ungefär 800 kronor per tut om man tutar i onödan. man slutar ju respektera den om man tutar för mycket

Håller med där, åker man till Thailand så märker man att det tutas utan att någon bryr sig! :)
bandyman 2010-05-14 15:57 ! Citera #
Bättre att bara blinka till lite snabbt med helljusen
Gäst 2010-06-02 02:15 ! Citera #
Thailand eller Indien, dom tutar i varje korsning och sväng. Men det är iallafall en kommunikation, vi reagerar mycket starkare på det här i Sverige.
Gäst 2010-06-08 19:48 ! Citera #
Jag har också tänkt på tutningen i andra länder. I Sverige har man verkligen gjort något stort fel om man blir tutad på men i vissa andra länder används tutan oftare än blinkers. :)
Gäst 2010-06-13 15:06 ! Citera #
Om man hela tiden tutar utan fara tappar man respekten för signalen. När en fara sedan väl dyker upp kanske man inte tar tutan på allvar om någon försöker varna en.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 23:52
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor