Start > Körkortsforum > Blinka vid stop efter huvudled…

Blinka vid stop efter huvudled?

Johan 2018-09-24 08:27 ! Citera #
Om man behöver göra ett stopp vid vägkanten (huvudled/landsväg), ska man då blinka höger eller är det bara att bromsa och stanna?
Gäst 2018-09-24 09:22 ! Citera #
Det där diskuteras det mycket kring och såvitt jag vet finns det inga krav på att blinka och det kan ju finnas tillfällen då blinkningar kan förvirra (om det är nära en korsning).

Men, rent praktiskt tycker jag att det är bra om man blinkar när man avser att stanna vid vägkanten och dessutom låter blinkersen vara på när man står still. När man själv kör gillar man den tydligheten.
Gäst 2018-09-24 11:21 ! Citera #
Gjorde det häromdan.....

Huvudled.....
Då stannade för att plocka upp en del av en IKEA hylla som låg på vägen som nån tappat, tippar på dåligt surrad last...

Stannade vid en mindre ficka strax efter...slog på varningsblinkers....knallade o avlägsnade hyllan....så att nån annan inte kör på den eller väjjer olyckligt då det är skymd sikt i motsatt rikning.....
Patrik 2018-09-25 03:14 ! Citera #
Jag hade blinkat, men samtidigt undvika att stå för nära en korsning då bakom kommande bilarna kan tro att du ska svänga då. Men det är nog inget krav på att man måste blinka av just den anledningen att det kan missuppfattas.

Jag skulle nog mer rekommendera att ha en fot på bromsen då istället eftersom detta är en bättre varning som säger att du bromsar eller står still. Går man ur bilen så hade jag ju såklart använd blinkers.
patrik 2018-09-25 03:16 ! Citera #
Patrik 2018-09-25
Jag hade blinkat, men samtidigt undvika att stå för nära en korsning då bakom kommande bilarna kan tro att du ska svänga då. Men det är nog inget krav på att man måste blinka av just den anledningen att det kan missuppfattas.

Jag skulle nog mer rekommendera att ha en fot på bromsen då istället eftersom detta är en bättre varning som säger att du bromsar eller står still. Går man ur bilen så hade jag ju såklart använd blinkers.
Kom bara ihåg att kör du på huvudled får du bara stanna, som du redan säkert vet så har du parkerat om du ”stannar” för att prata i telefon. Så blanda ej ihop stanna och parkera ^^ .Bara en påminnelse.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo