Start > Körkortsforum > Start i nerförsbacke

Start i nerförsbacke

vallen 2010-02-14 19:43 ! Citera #
Fick på min senaste körlektion veta att man måste kunna starta i nerförsbacke för att bli godkänd på provet. Är det någon som har hört talas om det? Man ska tydligen lägga i tvåan för att det inte ska bli så ryckigt men både jag tycker det låter väldigt konstigt. Är det någon som har råkat ut för det på sin uppkörning?
Erika 2010-02-16 18:39 ! Citera #
Hej!

Min lärare sa också detta till mig.
Han gav mig råd om att lägga in handbromsen och ettan. Sedan gasa försiktigt och släppa handbromsen.Funkade jättebra!

Lycka till!=)

Erika
Gäst 2010-02-17 18:11 ! Citera #
Jag har även hört att man ska så fort som möjligt växla upp till 2:an i nerförsbacke, helst utan att använda 1:an!
jessica 2010-09-26 20:32 ! Citera #
Anledningen till att man ska lägga i tvåan är som du sa - för att göra det mindre ryckigt.
Detta kan dock kräva att du ger lite mer gas från början, för grundfarten (motsvarande den du får när du kör på ettan), har du nästan gratis när du släpper upp bromsen., eftersom bilen då rullar av sig själv.

Jag har dock aldrig hört någon som blivit kuggad av att starta med ettan i nerförsbacke, men prova utan så märker du att det går hur bra som helst ;)
tiger 2010-10-04 13:56 ! Citera #
Det är bara att lägga in handbromsen och sen ettan.
släpp handbromsen rulla försiktigt och sen direkt på 2 an
det blir inga problem , allt komemr att gå bra och det är sällan man kuggar på något sånt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 12:42
1
I går 20:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest