Start > Körkortsforum > Tempo i körningen

Tempo i körningen

Anonym 2018-08-31 07:31 ! Citera #
Hur kan jag tänka för att få in mer tempo i min körning? Säg inget om att det kommer med rutin
Gäst 2018-08-31 11:17 ! Citera #
Jag har samma problem.
Körskolläraren sa typ, ”om du inte vet, häng efter den som kör framför dig”.
Anonym 2018-08-31 22:35 ! Citera #
Gäst 2018-08-31
Jag har samma problem.
Körskolläraren sa typ, ”om du inte vet, häng efter den som kör framför dig”.
Hur menar din lärare när han sa ”om du inte vet, häng efter den som kör framför dig” Man måste ju alltid ha ett säkerhetsavstånd till framförvarande
Gäst 2018-08-31 23:09 ! Citera #
Han menade ju med rytmen, kör, bromsa, stanna osv, så man inte slackar efter för mycket så de bakom blir stående på grund av en själv. Alltså följa efter den som kör framför. Självklart ligger man väl inte i röven på den, men det var underförstått......
Hur menar du?
M. 2018-09-01 06:59 ! Citera #
Anonym 2018-08-31
Hur kan jag tänka för att få in mer tempo i min körning? Säg inget om att det kommer med rutin
Nu säger jag det du inte vill, men ska förklara hur jag menar...

Jag tog mitt körkort i somras och känner igen det där med att under övningskörningen få upp tempot. För jag antar att du övningskör fortfarande?

själv har jag inget intresse av att köra för fort, men jag försöker komma upp i rätt hastighet snabbt och sedan ligga kvar där och givet flyta i trafiken vad gäller anpassa körningen i olika situationer. Det var vad de mantrade på trafikskolan. Inte följa bilen framför för den kan likväl ligga alldeles för fort, och det vill du inte.
Jag upplever inte att det kommer med rutin, för en skapar en rutin av att köra långsamt.
Däremot kommer det känns bättre när du har mer körvana och då kan tempo ökas. Så är det iaf för mig. Man lär känna bil och rytmen och det nöts in lite mer för varje gång.

Våga tro på dig själv, utmana dig själv, accelerera snabbt upp i hastighet och flyt med genom planerad körning och anpassa hastigheten efter situationerna.
Lycka till med din körning!
Anonym 2018-09-01 08:32 ! Citera #
M. 2018-09-01
Nu säger jag det du inte vill, men ska förklara hur jag menar...

Jag tog mitt körkort i somras och känner igen det där med att under övningskörningen få upp tempot. För jag antar att du övningskör fortfarande?

själv har jag inget intresse av att köra för fort, men jag försöker komma upp i rätt hastighet snabbt och sedan ligga kvar där och givet flyta i trafiken vad gäller anpassa körningen i olika situationer. Det var vad de mantrade på trafikskolan. Inte följa bilen framför för den kan likväl ligga alldeles för fort, och det vill du inte.
Jag upplever inte att det kommer med rutin, för en skapar en rutin av att köra långsamt.
Däremot kommer det känns bättre när du har mer körvana och då kan tempo ökas. Så är det iaf för mig. Man lär känna bil och rytmen och det nöts in lite mer för varje gång.

Våga tro på dig själv, utmana dig själv, accelerera snabbt upp i hastighet och flyt med genom planerad körning och anpassa hastigheten efter situationerna.
Lycka till med din körning!
Tack för hjälpen M.

Jag kanske car lite otydlig med vad jag menar också. Som på min förra körlektion höll min körlärare och jag på att backa runt gathörn och vändai korsningar. Han sa då ”övningen är bra utförd, nu saknas tempo”

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor