Start > Körkortsforum > Kuggade både uppkörning och te…

Kuggade både uppkörning och teori

Irriterad 2018-08-30 21:23 ! Citera #
Hej!

Pga nervositet kuggade jag uppkörningen idag. Kört varje dag i två veckor, gått jättebra. Körde samma sträcka som jag kört två gånger på uppkörningen. Jag har nog aldrig varit så nervös i hela mitt liv! Gjorde missar jag aldrig gjort tidigare, på grund av nervositeten. Var som att hjärnan la av, kommer inte ens ihåg hur jag tog mig hem efteråt.

Ska fortsätta öva, känner mig mestadels revanschsugen nu. Fortsätter jag skaffa mig körvana lär jag vara mindre nervös nästa gång, förhoppningsvis klara skiten och inte göra misstag. Nu vet jag även hur deras bil känns att köra i.

Till frågan, hur funkar det med förturen nu? Sett senaste veckorna att de spontant lägger ut tider då och då. Jag behöver klara uppkörningen (och teorin) innan oktober. Kommer jag se de tiderna de lägger ut spontant eller är min förtur slut?

Tack 8-)
Börje Kugg 2018-08-31 09:00 ! Citera #
Du har företräde till ytterligare två prov om något eller båda av de första proven inte blev godkänt skriver.

Så 1 teori och 1 körprov genomfört innebär att du har 2 prov kvar i potten...sedan är du inte prioriterad längre. Då kan det dröja ett tag tills du får en tid igen. Sätter du teorin på nästa men misslyckas med uppkörningen kan det alltså bli problem att få en tid för en ny uppkörning innan teorin går ut alltså, pga du inte har företräde till mer än 2 prov.

Det här har ju för övrigt genomförts för att folk körde upp 5-10 gånger på en månad utan att utbilda sig mellan proven. Det skapade långa köer.
Börje Kugg 2018-08-31 09:01 ! Citera #
Du har företräde till ytterligare två prov om något eller båda av de första proven inte blev godkänt skriver Trafikverket*.
TS 2018-08-31 18:12 ! Citera #
Okej, tack för svar och förtydligande av deras hemsida. Men då siktar jag på att klara båda nu då... missar jag teorin men klarar uppkörning exempelvis, kommer jag kanske inte hinna få teori inom två månader alltså? Fy..
Börje Kugg 2018-08-31 21:19 ! Citera #
Jag skulle tro att det är enklare att få en tid till ett nytt teoriprov än en uppkörning. Jag tror dock du konkurrerar samtidigt med personer som ska göra teoritest till moped, motorcykel osv i samma lokal så kan bero på. Du får gå in varje morgon och kolla efter avbokade tider.

Jag var för övrigt inne en gång klockan 3 på natten och såg 3 uppkörningstider i min hemstad med start klockan 9 och framåt på morgonen. Datorsystemet verkar hålla inne avbokade tider, som efter en tid släpps lediga.
Börje Kugg 2018-08-31 21:23 ! Citera #
Läste för övrigt om att det uppstått en svart marknad för handel med uppkörningstider på vissa ställen. Det var människor som bokade upp uppkörningstider utan att avse att göra provet och sedan sålde dem vidare, och gjorde tiden ledig för den som betalat till dem.

Det här ledde till att Trafikverket genomförde en förändring i bokningssystemet så att en avbokad tid inte dyker upp som ledig direkt. Det är däremot oklart när systemet exakt lägger upp en avbokad tid.

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
3
I dag 18:02
10
I dag 00:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov