Berätta om er uppkörning
Hej allihop!
Ni som kört upp, en eller fler gånger, kan ni berätta vad ni fick göra på uppkörningen, vilka moment som ingick (motorväg, landsväg, stadskörning, backa, parkera, motlut etc)?
Och om ni kuggade - vad gjorde ni fel?
Tack
Tänk på att provet ska pågå i högst 45 min inklusive säkerhetskontroll.
Hur långt hinner man på högst 45 minuter fram och tillbaka från det Trafikverkskontor du kör upp ifrån?
Allt inom det avståndet är möjliga körsträckor. Under den här tiden ska även backning och parkering hinnas med, som måste ingå i ett körprov.
Oftast blir det backning runt hörn i ett villaområde och att du kör in i en parkeringsruta någonstans, alternativt att du får backa in i en parkeringsruta och de två momenten slås ihop. Fickparkering är inte alls lika vanligt, men kan förekomma. Har även hört om någon som fått backa rakt, men det verkar inte heller vanligt.
Men motorväg, cirkulationsplatser, högerregelskorsningar, huvudled i stadstrafik, samt platser med cykelpassager och övergångsställen brukar ingå. Räkna med du även kan svänga från motortrafikled i högre hastighet, kom ihåg att ta ner farten i tid. Samt även få genomföra oskyddade vänstersvängar, här gäller det att kunna avgöra om en sväng bör avbrytas och åka och vända någonstans på en lämplig plats.
Körde upp i Sollentuna förra veckan och klarade uppkörningen på första försöket.
Min uppkörning varade i ungefär 30 minuter och jag fick köra på alla möjliga vägar (30/50/70/80/90/100-vägar), samt backa runt ett hörn. Självklart fick jag göra en säkerhetskontroll också.
Vad fick du göra på din säkerhetskontroll?
Körde upp i Juli och klarade på 1a försöket.
Körde trafikskolans bil och hade haft en lektion precis innan uppkörningen. Det tyckte jag var ett bra upplägg för mig.
Började med säkerhetskontroll (berättade muntlig några saker under huven, typ ”berätta hur du kollar oljan”, var fyller du på kylarvätska, och vad är viktigt att tänka på då) var snabbt avklarat.
Fick börja med att åka in i ett industriområde och vända på lämpligt sätt, sedan mycket stadstrafik, omkörning av stillastående fordon, korsningar, rondeller, start i mot- och medlut, uppfångning, fickparkering, enkelriktad gata och tillämpning där, självständig körning mot mål,
en liten sträcka på motorväg, liten sträcka på landsväg med en vänstersväng från den och avslutningsvis fick jag i uppgift att (om jag hittade) köra tillbaka till utgångspunkten.
Tror hela körningen varade ca 35min så man hinner med ganska många moment på den tiden.
Lycka till!
Jag körde upp på våren 2017.
Min kontrollant hade en kontrollant med sig i sin tur son kollade honom (sker med jämna mellanrum) så en kvinna satt i baksätet och bedömde han som bedömde mig.
Fick först göra säkerhetskontrollen. Om jag minns rätt skulle jag peka ut var man fyllde på glykol.
Sen gav vi oss av från trafikverkets lokal mitt i stan till ett villaområde med mycket högerregel och 30/40-sträckor (förbi skolor bland annat).
Pga en rejäl snöhög så fick jag tvärnita för en bil från höger här som jag såg väldigt sent. Borde ha kört ännu lite långsammare där för att ha bättre koll.
Därefter ut på en 70 väg som går längs med stadskanten så att säga.
När vi kom in till stan igen blev jag på en liten gata ombedd att vända på lämpligt ställe.
Körde in på en parkering vid en fotbollsplan och vände där.
Sedan frågade han om jag hittade till det lokala badhuset därifrån vi befann oss och det gjorde jag så det åkte vi mot.
Väl där fick jag parkera på valfritt sätt i valfri ruta.
För att försöka kompensera lite för mitt slarv med snöhögen i början så backade jag in i en ruta mellan två andra bilar (något jag är rätt bra på och tycker är kul).
Väl där skulle vi åka tillbaka till trafikverket.
Hade ett litet hjärnsläpp på väg tillbaka och fick göra ett väldigt snabbt filbyte innan en rondell som kändes väldigt oplanerat. Vilket det också var.
Väl framme så kände jag att det var lite 50/50 Pga min miss i början med snöhögen där och det snabba/försenade filbytet. Resten hade gått toppen tyckte jag.
Han sa att jag var godkänd men bad mig berätta om vad jag ansåg hände vid snöhögen och jag berättade som det var att jag såg bilen för sent och borde ha tagit ner hastigheten mer pga den dåliga sikten i korsningen.
Ja tog även upp själv att jag fick hjärnsläpp gällande filbytet och ansåg att det var för sent.
Men det var inga större konstigheter och så gick det till i all enkelhet.
Senaste foruminläggen
Rubrik