Start > Körkortsforum > Klarade uppkörning trots misst…

Klarade uppkörning trots misstag (Sollentuna)

SollentunaDriver 2018-08-23 09:52 ! Citera #
Hoppas detta kan hjälpa er som är nervösa och fundersamma inför uppkörningen!

Gjorde min första uppkörning i Sollentuna igår (privatist), som jag klarade. Var oerhört nervös innan såklart, vilket resulterade i flera misstag:

1. Uppväxling. Tyckte Trafikverkets bil var närmast ett rymdskepp att kliva in i, och hittade knappt varvmätaren och hade svårt med dragläge. Detta resulterade i att nästan samtliga uppväxlingar blev hackiga. Bilen var dessutom mycket tyst varav det var svårt att lyssna/känna sig fram.

2. EcoDriving. Som en direkt följd av ovanstående blev min EcoDriving mycket dålig. För låga växlar där höga hade fungerat osv. Har för mig att även någon form av EcoDriving-”varning” över hastighetssiffrorna dök upp i ibland.

3. Backning. Förutom att backa ut från parkeringsrutan ingick endast ett backningsmoment: T-korsvändning. Istället för att backa rakt längs den raka trottoaren blev det oerhört snett mitt ut i gatan. Jag kommenterade dock att det blev riktig dålig, och vad jag kunnat göra annorlunda (inspektören tyckte min tidigare backning och goda uppsikt vägde upp).

4. Körde för fort. På två 50-vägar och en 90-väg körde jag åtminstone 5km/h för fort vid några tillfällen.


Trots ovanstående misstag och en rätt skakig färd generellt så blev jag godkänd, utan anmärkningar. Inspektören nämnde visserligen att jag ibland var lite väl skakig på vänsterfoten.

Inspektören sa att det är okej att det finns brister i fordonskännedom, manövrering och EcoDriving sålänge man uppvisar ett trafiksäkert beteende och tankesätt. Och att man kan trafikreglerna. Dessa sistnämnda punkter menade inspektören var mina styrkor, vilket alltså var det viktigaste.

Lycka till alla!
alex 2018-08-23 10:03 ! Citera #
Tack för detta inlägg!

Har uppkörningen nu på fredag i Sollentuna och är lite orolig över hur stora fel man får göra. Man tänker att man måste köra perfekt. Verkar ha mycket att göra med vilken sorts uppkörare man får, efter att ha läst olika inlägg om misstag.

Grattis iaf!!!
ezcapp 2018-08-23 10:09 ! Citera #
Haha själv klarade man i sollentuna trots att man körde 20 km för fort på motorvägen mot e4an, så ca 5 km var väl inget haha ;) men var ju ett par år sen ... grattis hur som
Gäst 2018-08-23 10:42 ! Citera #
Grattis! Var körde du någonstans? :)
Tobias 2018-10-11 18:27 ! Citera #
SollentunaDriver 2018-08-23
Hoppas detta kan hjälpa er som är nervösa och fundersamma inför uppkörningen!

Gjorde min första uppkörning i Sollentuna igår (privatist), som jag klarade. Var oerhört nervös innan såklart, vilket resulterade i flera misstag:

1. Uppväxling. Tyckte Trafikverkets bil var närmast ett rymdskepp att kliva in i, och hittade knappt varvmätaren och hade svårt med dragläge. Detta resulterade i att nästan samtliga uppväxlingar blev hackiga. Bilen var dessutom mycket tyst varav det var svårt att lyssna/känna sig fram.

2. EcoDriving. Som en direkt följd av ovanstående blev min EcoDriving mycket dålig. För låga växlar där höga hade fungerat osv. Har för mig att även någon form av EcoDriving-”varning” över hastighetssiffrorna dök upp i ibland.

3. Backning. Förutom att backa ut från parkeringsrutan ingick endast ett backningsmoment: T-korsvändning. Istället för att backa rakt längs den raka trottoaren blev det oerhört snett mitt ut i gatan. Jag kommenterade dock att det blev riktig dålig, och vad jag kunnat göra annorlunda (inspektören tyckte min tidigare backning och goda uppsikt vägde upp).

4. Körde för fort. På två 50-vägar och en 90-väg körde jag åtminstone 5km/h för fort vid några tillfällen.


Trots ovanstående misstag och en rätt skakig färd generellt så blev jag godkänd, utan anmärkningar. Inspektören nämnde visserligen att jag ibland var lite väl skakig på vänsterfoten.

Inspektören sa att det är okej att det finns brister i fordonskännedom, manövrering och EcoDriving sålänge man uppvisar ett trafiksäkert beteende och tankesätt. Och att man kan trafikreglerna. Dessa sistnämnda punkter menade inspektören var mina styrkor, vilket alltså var det viktigaste.

Lycka till alla!
Då var din kontrollant galet snäll jämfört med han jag körde med idag. Han gav mig minus för flera av dom sakerna du skrev. Och EcoDriving va en stor vikt för om man klarar provet eller inte, enligt honom. Men så hade jag ju otur att få en stel gubbe som va galet petig med allt..

Grattis till körkortet!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor