Start > Körkortsforum > Högerregeln när nån ska svänga…

Högerregeln när nån ska svänga?

tack 2018-08-22 16:11 ! Citera #
Hur är det om jag ska köra rakt fram och det är en bil till höger på korsningen som ska svänga vänster, lämnar jag företräde då? Antar att det borde vara så men känns lite flummigt då han ska göra en vänstersväng och jag ska rakt fram?
Gäst 2018-08-22 17:44 ! Citera #
Om högerregeln gäller i korsningen så ska du lämna företräde eftersom den andra bilen kommer från höger.
Gäst 2018-08-23 23:04 ! Citera #
Om han ska göra vänstersväng och korsar din fil när du ska rakt fram har du företräde enligt svängningsregeln. Eller hur menar du?
Gäst 2018-08-24 18:00 ! Citera #
Gäst 2018-08-23
Om han ska göra vänstersväng och korsar din fil när du ska rakt fram har du företräde enligt svängningsregeln. Eller hur menar du?
Inte om högerregeln gäller, då ska HAN stanna..
Björn He 2021-06-12 23:56 ! Citera #
När man närmar sig en gatukorsning där det är högerregeln så har man väjningsplikt mot eventuella fordon som närmar sig från den korsande vägen till höger, oavsett vilken körriktning fordonen väljer. Om nu fordonet högerifrån väljer att svänga åt vänster så kör ju fordonet på den väg du som har väjningsplikt enligt högerregeln kör på fast i mötande riktning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest