Start > Körkortsforum > 1 v till uppkörning & tviv…

1 v till uppkörning & tvivlar på mig själv...hjälp!

Maria 2018-08-20 15:53 ! Citera #
Har precis haft körlektion, har tre till inbokade innan uppkörning på måndag (den sista är på samma dag som uppkörningen).
Jag har ingen att övningsköra med och har bara lärt mig genom trafikskola, har hållt på sedan april och skjutit upp målet flera gånger. Min lärare sa idag att jag borde bokat fler lektioner nu sista veckan (men det är fullbokat) så finns inte mycket att göra.

Mitt problem är att jag är osäker på mig själv och tvivlar för mycket i trafiken, har svårt att fatta snabba beslut och fullfölja dem, annars är jag i stort sett en duktig och noggrann förare... Idag tog min osäkerhet över och jag gjorde flera misstag på motorvägen (är för seg på att gasa upp i rätt hastighet bla)... och efteråt sa min lärare att jag kommer bli underkänd som det ser ut nu.

Jag är så rädd att jag inte kommer kunna släppa osäkerheten och att minsta grej som går snett om en vecka kommer stressa upp mig o göra att jag blir underkänd. Jag vet att det finns en chans att jag kan klara det men har SÅ svårt att tänka positivt just nu!
Någon som har tips på hur jag ska peppa mig själv? Hur jag ska våga ta för mig mer i trafiken?
Jag kan egentligen köra bra men min osäkerhet gör jämt o ständigt att jag tvekar o missar möjligheter när jag kör...
Någon som varit med om liknande? Som varit rädd/osäker o ändå klarat uppkörningen?
Gäst 2018-08-20 17:41 ! Citera #
Jag kan höra genom din text hur stressad du är, lägg av. Sluta stressa upp dig själv! Det klart att din körlärare tror du kommer bli underkänd eftersom du är så stressad när du kör. Till någon annan hade jag sagt att hen ska fortsätta övningsköra tills hen blir bekväm, men det låter som att du kan köra, och att du innerst inne vet det, men att du sätter en sån stor press på dig själv som gör att du bara blir extremt stressad så du gör fel saker. Skit i allt! Tänk så. Det är okej att kugga, du kan alltid träna på det du kuggade på, boka en andra gång och få kortet. Jag förstår att det är stressigt, jag kommer från en småstad och ska köra upp i Norrköping nästa tisdag, jag var nära på att avboka det för att jag blev så stressad efter att ha läst på interet att alla kuggar där och att det är bland de värsta ställena att köra upp på. Men min pappa sa att jag ba skulle skita i allt och fokusera på vad jag ska göra istället för att stressa upp mig, och vi åkte till norrköping igår och kollade runt på vägarna. Det viktigaste är att du vet vad alla skyltarna innebär och vilka regler som gäller, och var framförallt lugn. Extrem stress och negativitet hjälper oss inte till körkortet. Jag vill verkligen inte heller kugga men vi får bita i det sura äpplet, tänka att det är okej att kugga och fokusera på att plugga och lära oss det vi kan och sen köra upp, nån gång måste det ju hända. Tänk vad mycket du kan göra efter du har fått körkort!! Ett kort till större frihet, det finns så mycket du kan göra, livet suger innan man får körkort vad jag har hört! Ta det bara lugnt, slappna av och gör det du kan göra och låt inte stressen växa på dej. Hoppas vi klarar det!! du får skriva hur det gick! :D
Maria 2018-08-20 18:26 ! Citera #
Tack för stödet!
Ja, jag har en tendens att stressa upp mig själv. Kör sämre varje gång jag är stressad. Men de gånger jag lyckats lugna ner mig innan och vara peppad (alltså lagom fokuserad) har jag kört jättebra. Ska bara hoppas att jag lyckas behålla lugnet nu.
Och försöka tänka att världen inte går under om jag kuggar, det kommer bara kosta lite mer pengar... Men det är det värt. Varje misstag är en lärdom..
Stort lycka till till dig med, hoppas det går bra för dig! :)
J 2018-08-30 09:15 ! Citera #
Hur gick det för dig? Håller tummarna för att det gick bra, för jag tycker också att det låter som att du faktiskt kan köra men att du blir stressad av att ha nån bredvid som ska bedöma dig. Om det inte gick vägen nu så går det säkert nästa gång.

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
3
I dag 18:02
10
I dag 00:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo