Start > Körkortsforum > Blinkers vid motorvägspåfart

Blinkers vid motorvägspåfart

Ebbot 2018-08-17 17:49 ! Citera #
När jag läst i teoriböcker står det att man ska kolla döda vinkel o speglar innan man blinkar ut från accelerationsfältet men min lärare sa att man ska blinka så fort man kommer ut på accelerationsfältet för att visa i god tid. Vad har ni lärt er?
Anonym 2018-08-17 22:37 ! Citera #
Samma som din lärare, att blinka så fort man är i accelerationsfältet men i verkligheten har jag inte sett än någon som har blinkat i början av accelerationsfältet. När jag körde med min lärare så blinkade vi i början sen när man väl närmar sig till att gå över till andra fältet börjar man titta på inre, yttre, döda vinkel och sedan in i fältet ”smygande” :)
Gäst 2019-02-01 17:07 ! Citera #
Motorvägen är ingen huvudled per automatik, alltså de bilar som är på motorvägen har väjningsplikt.
Alltså du ska blinka i tid och visa att du ska köra ut på motorvägen, och du ska lämna accelerationsfältet så snabbt som möjligt och inte tränga dig fram till slutet av fältet.

Denna text kommer från körkortsskolan:

”På de flesta påfarter till motorvägar finns accelerationsfält. Detta är en sträcka där du ska accelerera så att du kommer upp i den hastighet som gäller på motorvägen, utan att störa den övriga trafiken. Blinka i god tid, anpassa din hastighet så att du kan köra in i en lucka och försök lämna accelerationsfältet så snart som möjligt.”

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo