Start > Körkortsforum > Körning i mörker

Körning i mörker

Gäst 2018-08-17 11:43 ! Citera #
Hejsan, undrar om det finns en snäll själ som kan hjälpa mig med lite frågor om körning i mörker.
1- Det står i boken att om man möter en lastbil eller buss vid backkrön, man ska blända av öjuset så snart man ser positionsljuset på taket. Min fråga är: vad menas med blända av; slå till halvljus från helljus eller stäng av ljuset helt.. vad gör man om man redan kör med halvljus?
2- Hur gör man när man kör i et led ska man ha helljuset på? Eller ska man köra med halvjuset för att inte blända framförvarande genom backspegeln.

3- När man ska köra om ett fordon ska man blinka med heljuset. Men man kör ju redan med heljus så handlar det om att slå av och slå till helljuset igen?

Tack på förhand
The Guest 2018-08-17 12:10 ! Citera #
Gäst 2018-08-17
Hejsan, undrar om det finns en snäll själ som kan hjälpa mig med lite frågor om körning i mörker.
1- Det står i boken att om man möter en lastbil eller buss vid backkrön, man ska blända av öjuset så snart man ser positionsljuset på taket. Min fråga är: vad menas med blända av; slå till halvljus från helljus eller stäng av ljuset helt.. vad gör man om man redan kör med halvljus?
2- Hur gör man när man kör i et led ska man ha helljuset på? Eller ska man köra med halvjuset för att inte blända framförvarande genom backspegeln.

3- När man ska köra om ett fordon ska man blinka med heljuset. Men man kör ju redan med heljus så handlar det om att slå av och slå till helljuset igen?

Tack på förhand
1. Man slår av till halvljus. Vid mörker (eller liknande) är det lag på att du måste använda fordonets lyktor/strålkastare.

2. Halvljuset ska vara på. Helljuset får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.

3. Att ’ljustuta’ när man ska köra om ett fordon är absolut inget krav, så jag vet inte var någonstans du har fått det ifrån? När du ska köra om ett fordon i mörker, med helljuset på, ska du använda helljuset så länge som möjligt. När ljuset når fram till bilen, som du ska köra om, växla till halvljus så att du inte riskerar att blända föraren. När du påbörjat omkörningen och ligger snett bakom bilen framför - slå på helljuset igen.

Föraren som blir omkörd ska slå av helljuset när omkörande fordon avslutar omkörningen och kör in framför.
Gäst 2018-08-18 21:43 ! Citera #
Tack för dina svar. Att Blinka med helljus vid omkörning läste jag på boken ”Trakifens grunder” tack

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo