Start > Körkortsforum > Hur blinkar ni?

Hur blinkar ni?

Murre 2018-08-16 19:08 ! Citera #
Hej!

Om ni ska blinka ut från en rondell där ni kör rakt fram, dvs blinka åt höger, i vilket ögonblick drar ni upp blinkersspaken när ni håller ratten? Man ska väl blinka i det ögonblick man passerat den sista utfarten (kl 3) men blir väldigt onaturligt för mig då jag precis rattat till höger och ska ratta till vänster samtidigt som jag ska sätta på blinker. Väldigt tacksam om nån kan svara.

En annan sak med blinkersen är när jag själv ska stänga av den efter att ha svängt, så råkar jag istället blinka åt andra hållet (trots att jag inte ens tar i nånting!), varför blir det så?
Gäst 2018-08-17 10:45 ! Citera #
Så fort det inte kan missförstås att jag ska ut i ”föregående utfart” blinkar jag. Det hjälper andra ju tidigare man blinkar, speciellt när det är mycket trafik i rondellen och många vill in.
The Guest 2018-08-17 11:50 ! Citera #
Murre 2018-08-16
Hej!

Om ni ska blinka ut från en rondell där ni kör rakt fram, dvs blinka åt höger, i vilket ögonblick drar ni upp blinkersspaken när ni håller ratten? Man ska väl blinka i det ögonblick man passerat den sista utfarten (kl 3) men blir väldigt onaturligt för mig då jag precis rattat till höger och ska ratta till vänster samtidigt som jag ska sätta på blinker. Väldigt tacksam om nån kan svara.

En annan sak med blinkersen är när jag själv ska stänga av den efter att ha svängt, så råkar jag istället blinka åt andra hållet (trots att jag inte ens tar i nånting!), varför blir det så?
Tja!


När det gäller din första fråga så är det ganska simpelt. Man blinkar åt höger när man är vid refugen eller liknande som tillhör avfarten innan du ska svänga ut. Se bilden nedan

https://korkortonline.se/images/cirkulationsplats-rakt.svg

Ska du köra rakt fram blinkar du vid 2 (se bild ovan).

Att det börjar blinka åt det andra hållet när du ska stänga av din körriktningsvisare beror förmodligen på att du stänger av den lite för hårt. Annars kan du låta körriktningsvisaren stängas av automatiskt, d.v.s. när ratten justerats tillbaka efter svängen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor