Start > Körkortsforum > Hur kollar ni vid korsningar? …

Hur kollar ni vid korsningar? (högerregeln)

Hajen 2018-08-14 20:08 ! Citera #
Hej!

Jag undrar hur man ska kolla på bäst sätt när man kör på en väg och det är anslutande vägar där högerregeln gäller.
Väldigt vanligt i villaområden osv där jag kör och det jag gör då är att jag släpper gasen så det saktas in lite, kollar vänster, kollar höger och kör sedan om det inte är någon bil från höger. Är detta rätt sätt?
Gäst 2018-08-15 07:26 ! Citera #
Yes, se till att ha bromsberedskap också.
Börje Kugg 2018-08-23 22:46 ! Citera #
Viktigt är kanske inte i vilken ordning du kollar exakt, utan det är att inte ha för hög fart i sådana korsningar. Exakt vilken fart du ska hålla måste du lära dig själv eftersom det beror på vilken sikt som råder i den unika situationen. Men du ska kunna stanna för bilar som kommer från höger utan en kraftig inbromsning i alla fall.
Börje Kugg 2018-08-23 22:46 ! Citera #
Viktigast* är inte i vilken ordning du kollar exakt.
Gäst 2018-08-23 22:55 ! Citera #
Min strategi för det där är, åk på 2an utan gas i typ 15-20, gå ner på ettan och kryp när det är såna feta buskar eller motsvarande där man inte ser något runt, de har bara massa dieselbilar av någon anledning som går jävligt snabbt på tvåan, så man får strunta i ”kör aldrig på ettan” principen i detta fall, har jag kommit fram till.

Är det en bil till höger måste man kunna se den och stanna i tid är det man får utgå ifrån och anpassa siktrutin och hastighet efter.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo