Start > Körkortsforum > Uppkörning C-kort

Uppkörning C-kort

Lastbilstjejen 2018-08-12 15:59 ! Citera #
Hejsan!
Precis som rubriken lyder så ska jag snart ha uppkörning för C-kort.
Tänkte höra mig för bland alla er som har haft en liknande uppkörning om hur ni tycker att det var?
Vad fick ni göra?

Jag har hört talas om att man kan fickparkera med lastbilen, stämmer det?
Min lärare har sagt att man i största möjliga mån ska undvika att backa p.g.a döda vinkeln.
Så vi har bara testat på att backa ett fåtal gånger..
Men nu vill jag väldigt gärna höra och vad ni verkligen fick göra.

Tack på förhand!
Yajirou 2018-08-12 17:40 ! Citera #
Hallå.

Jag fick iaf backa med lastbilen. Backa och svänga 90 grader mot en liten container som man fick låtsas vara en kaj. Vara drygt 1 meter ifrån den. Fick bara använda speglar.
Du kommer få göra en säkerhetskontroll av lastbilen samt förklara hur saker fungerar. Inspektören kommer säkert fråga ut en del grejer som t.ex. vad gör du om lufttrycket försvinner och hur du får tillbaka den.
Sen är det bara uppkörning runt området. Som en vanlig B-korts uppkörning. Dock ingen fickparkering vad jag vet. Har fickparkerat med lastbil massor med gånger sen jag fick kortet och det är hur enkelt som helst.

Lycka till.
Lastbilstjejen 2018-08-12 23:40 ! Citera #
Yajirou 2018-08-12
Hallå.

Jag fick iaf backa med lastbilen. Backa och svänga 90 grader mot en liten container som man fick låtsas vara en kaj. Vara drygt 1 meter ifrån den. Fick bara använda speglar.
Du kommer få göra en säkerhetskontroll av lastbilen samt förklara hur saker fungerar. Inspektören kommer säkert fråga ut en del grejer som t.ex. vad gör du om lufttrycket försvinner och hur du får tillbaka den.
Sen är det bara uppkörning runt området. Som en vanlig B-korts uppkörning. Dock ingen fickparkering vad jag vet. Har fickparkerat med lastbil massor med gånger sen jag fick kortet och det är hur enkelt som helst.

Lycka till.
Tack Yajirou för svaret!

Jag misstänkte att backning skulle ingå, men tycker det är konstigt att inte vi har fått prova på det mera än vad vi har gjort.
När du hade backat klart, fick du kliva ut och kolla hur du stod och sedan rätta till om det var nått som var fel?
Säkerhetskontrollen har jag koll på, samma sak med funktionsbeskrivningen.. Det har jag läst på om :)

Vet inte om det är så lätt att fickparkera en lastbil som du påstår att det är, speciellt inte när man är nybörjare på det.
Tack för alla tips, skriv gärna mera om du kommer på nått som kan dela med dig av

MvH/ Lastbilstjejen
Yajirou 2018-08-13 03:38 ! Citera #
Lastbilstjejen 2018-08-12
Tack Yajirou för svaret!

Jag misstänkte att backning skulle ingå, men tycker det är konstigt att inte vi har fått prova på det mera än vad vi har gjort.
När du hade backat klart, fick du kliva ut och kolla hur du stod och sedan rätta till om det var nått som var fel?
Säkerhetskontrollen har jag koll på, samma sak med funktionsbeskrivningen.. Det har jag läst på om :)

Vet inte om det är så lätt att fickparkera en lastbil som du påstår att det är, speciellt inte när man är nybörjare på det.
Tack för alla tips, skriv gärna mera om du kommer på nått som kan dela med dig av

MvH/ Lastbilstjejen
Hej Lastbilstjejen.

Backning måste ingå. Vet inte vad din trafiklärare säger men om du sen när du ska leverera grejer med lastbilen och råkar svänga in i en trång gata eller något annat liknande så måste man kunna backa ut också. Sen backa in till lastkajer är ju ett måste om man ska köra distribution. Jag har kört in i gator där det fanns ingen möjlighet att svänga runt, utan blev tvungen att backa ut. Det var några hundra meter. Roligt när privatpersoner inte vet hur man parkerar en bil utan blockerar vägen :P
Vid uppkörningen fick man gå ut och kolla hur man stod och rätta till om det behövdes.

Har inte mycket annat tips än att kör du manuellt så ska man hoppa över växlar och växelbromsa och så vidare. Det ”miljövänliga” biten. Färdskrivarblad skulle man kunna använda och hur den fungerar.

Om jag kommer på nått mer så återkommer jag.

Lycka till.

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
3
I dag 18:02
10
I dag 00:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov