Start > Körkortsforum > Ni som är nervösa för teoripro…

Ni som är nervösa för teoriprov!

Gäst 2018-08-03 22:30 ! Citera #
Jag gjorde mitt teoriprov förra veckan och klarade mig med 63/65 rätt på första försöket :)

Jag var däremot inne här en hel del och läste massor av trådar med hur man kan tänka, hur man kan plugga, etc. så tänkte att jag lika gärna kunde bidra med en egen ifall du som läser ska skriva ditt teoriprov, hoppas jag kan lugna dina nerver lite för jag var själv så nervös att jag var spyfärdig.

Så, här är mina små tips:

1. Läs körkortsboken!

2. Börja öva i tid. Jag började plugga ”på allvar” eller vad man ska säga, asså egentligen mer frekvent och fokuserat ungefär en månad innan mitt prov. Återigen beror det ju såklart på hur fort man lär sig osv, men jag skulle säga att en månad innan provet är absolut minimum. Helst kanske man ska börja plugga 2-3 månader innan, men jag klarade mig på en dryg månad. Jag började göra iallafall 1-2 övningsprov varannan dag. Det kan kännas trögt och tråkigt, men det är värt det!

3. Kom i god tid till provet. Jag var på Trafikverket ca 40 minuter innan mitt prov, vilket kanske är lite att ta i. Men, det kändes väldigt skönt att inte behöva stressa för att hinna med bussen dit, och sen kunna ta fotot till körkortet i lugn och ro istället för att komma med andan i halsen fem minuter innan provet börjar.

4. Plugga inte precis innan. Detta är också väldigt olika från person till person. Jag var frestad att göra ett sista övningsprov innan jag gick in i provsalen, men bestämde mig sen för att inte göra det. Istället satt jag och lyssnade på ljudbok och spelade spel på telefonen för att försöka slappna av, vilket funkade väldigt bra för mig :) jag kände att ett sista minuten prov bara skulle resultera i att jag skulle börja tvivla på mig själv, när jag ändå kände mig bra förberedd.

5. Tro på dig själv! Det låter kanske lite fånigt, men om du tänker att du kommer misslyckas, så är risken stor att det blir som en självuppfyllande profetsia. Alltså, intala dig själv att DU KAN. Du kommer klara provet. Sitt inte och tänk på hur dåligt det kommer gå eller att du inte pluggat tillräckligt, du kan ändå inte göra någonting åt det när du väl sitter där. Jag satt och höll ett mantra i huvudet som lät ungefär ”du klarar detta, du har pluggat tillräkligt, du har gjort allt du kan, detta kan du!”

6. Ta din tid inne på provet! Jag vet att det är svårt, men försök att inte stressas av att andra ställer sig upp och går. Utnyttja tiden! Jag började med att gå igenom alla frågor, svara på de frågor där svaret bara poppade upp i huvudet. Om det kom upp en fråga där jag trodde jag visste vad som var rätt men inte var säker, svarade jag vad jag trodde och sen markerade jag den (finns en knapp som man kan göra det med). Frågorna jag inte kunde, markerade jag innan jag gick vidare. Efter att jag svarat på alla gick jag tillbaka till alla markerade frågor. På de där jag trodde jag visste svaret försökte jag låta bli att ändra, din magkänsla har ofta rätt, lita på den! Efter detta gick jag igenom alla frågor en sista gång. Till sist lämnade jag in provet med 8 minuter kvar. Det var bara jag och 2 till kvar i provsalen då, men hellre att det får ta lite lång tid och göra det en gång, än att göra det lite småstressat och behöva skriva provet igen på grund av det. Återigen, skiljer sig hur lång tid man behöver på sig men detta funkade iallafall för mig :)

7. Var snäll mot dig själv! Detta är jätteviktigt. Skulle du inte klara provet så kommer världen inte att gå under, även om det kan kännas så. Det går att göra om. Några djupa andetag, och ta sen nya tag med plugget. Det är väldigt lätt att vara hård mot sig själv, vi är våra egna tuffaste kritiker så se till att vara snäll mot dig själv.

Nu blev det ett väldigt långt inlägg, men jag hoppas att jag lyckats lugna dig som läser detta iallafall litegrann inför ditt prov.

Kom ihåg: Ät ordentligt innan, kom i god tid, ta din tid och andas, du klarar detta!!
Johni 2018-08-04 12:51 ! Citera #
:) bra tips
Gäst 2018-08-04 13:59 ! Citera #
Bra tips jag har prov den 28 augusti så jag e lite små nervös.
Lyssna 2018-08-04 17:44 ! Citera #
Grymt bra inlägg! +++++

Dem borde ”nåla fast” det på deras startsida, här på hemsidan!
Gäst 2018-08-05 11:09 ! Citera #
Bra inlägg :) :) jag ska skriva upp för andra gången om några dagar.
Första gången va jag ju så nervös men hoppas att detta inlägg hjälper mej denna gång :) :D
Felicia 2018-08-05 11:53 ! Citera #
Åhh så himla bra tips!! Tack så mycket. Skriver upp om 1,5 vecka och är lite nervös, men det ska nog gå bra. Grattis förresten! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 21:53
2
I går 19:03
2
I går 13:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov