Start > Körkortsforum > Information till dig som ska g…

Information till dig som ska göra uppkörning i Karlstad

Beepbeep 2023-08-17 10:32 ! Citera #
Klarade uppkörningen igår.

Rutten var som följande:

Höger ut från trafikverket och efter rondellen körde jag mot E18 stockholm. Svängde av vid Gruvlyckan och körde runt i gruvlyckan (bostadsområde). Backparkerade i parkeringen vid Ingo för att senare köra ut mot våxnäs. Passerade BK och rondellen innan Ingo tog jag 3:e avfarten för att köra vidare mot järnvägskorsningen. Vänstersväng innan järnvägskorsningen och körde runt i industriområdet för att senare köra vidare mot E18 Oslo. Svängde av vid avfarten mot Sunne och tog sedan höger mot Bergvik. Fick köra runt i rondellen för att svänga tillbaka mot Trafikverket (huvudled 50 km/h och vänstersväng)
1 2023-08-18 19:26 ! Citera #
Grattis till er som klarar uppkörningar! Och har man koll på Högerregeln i villaområden, och är hyfsad på motorväg och landsväg, samt vet hur man kör rätt ok i rondeller, så finns det goda möjligheter att bli godkänd i Karlstad. Det är inte det svåraste stället i landet, men det finns vissa utmanande saker.
1 2023-08-19 11:37 ! Citera #
Ett ställe man även kan få köra ut till är Hertzöga på Väg 61.

Där finns en spansk sväng och man kan bli ombedd att vända med hjälp av den.

När man vänder med hjälp av den spanska svängen utanför Hertzöga och ska köra tillbaka har man ett eget accelerationsfält som visas i form av en heldragen linje, och man behöver därför inte lämna företräde för trafik som kommer på den högra sidan.

Det här är en rätt vanlig miss, de som kör upp står och vänster för trafik från bägge håll. Man behöver bara väja för de som kommer från vänster i den spanska svängen.
1 2023-08-19 11:38 ! Citera #
Det här är en rätt vanlig miss, de som kör upp står och väntar’ för trafik från bägge håll. Men man behöver bara väja för trafik från vänster.
Anonym 2023-08-19 19:20 ! Citera #
Vad har de för bilar på Trafikverket i Karlstad?
Agn 2023-08-21 13:30 ! Citera #
Körde upp idag och klara det!! Fick köra valfri utfart från trafikverket sedan vänster på körkarlsvägen och sedan vänster ut på väg 61. Där åkte vi ett tag och sedan fick jag i uppgift att vända på valfri plats, då svängde jag av till höger på mindre väg och gjorde u - sväng. Sedan tillbaks på väg 61 för att sedan köra ut på e18 mot stockholm. Sedan svängde vi av vid Gruvlyckan och körde mot Strand där jag fick göra en backparkering, högerregeln och köra runt hörn. Sedan en fickparkering för att därefter ta e18 tillbaks till trafikverket. Skulle säga som ovan att bara man är helt ok på landsväg, motorväg, cirkulationsplats och att följa skyltar (han var väldigt tydlig) samt parkering så ska det nog gå bra! Överdriv att kolla i speglarna och ha god uppsikt! Gjorde små misstag som exempelvis blinkade lite sent vid en korsning och svängde av lite för tidigt men det gick bra ändå, så man får göra lindriga misstag sålänge de inte är upprepande och trafikfarliga. Lycka till!!!!!
mjau 2023-09-04 07:30 ! Citera #
Jag klarade uppkörningen häromdagen och fick köra höger ut från trafikverket, sedan höger igen i rondellen mot skoghall. Senare skulle jag svänga vänster mot centrum, där jag fick åka in på västerstrands ip och backparkera. Sedan vidare in mot stan och ut på Hamngatan för att svänga in på järnvägsgatan. Jag fortsatte mot klara och fick följa skyltningen mot väg 61/62 så jag tillslut hamnade på E18 mot Oslo. Sedan körde jag tillbaka till trafikverket. Kan vara bra att veta att man kör elbil om man kör upp i deras automatbilar.
lycka till allihopa!
A 2023-09-15 15:34 ! Citera #
Jag klarade uppkörningen idag efter 3e försöket i Karlstad! Jag blev godkänd trots några mindre misstag. Mina tidigare uppkörningar var inte bra så fullt förståeligt att jag blev kuggad.

Alla 3 gångerna har jag haft väldigt trevliga och tydliga inspektörer :)

Lycka till!!
Kurvan 2023-09-30 22:00 ! Citera #
Godkänd uppkörning även här!

Jag körde vänster ut från Trafikverket och mot Skutberget. Sen påfart till E18 i riktning mot centrum/Stockholm. Avfart vid Kasernhöjden och sen mot och förbi Kasernhöjden och snutstationen och vidare mot Råtorp. Parkering och vändning där nånstans. Sen mot centrum och över centrum. Ett antal trafikljus ut från centrum och sen rondeller, påfart och avfart motorväg tillbaka till Trafikverket.
Det var många olika moment, miljöer och trafikanter av alla dess slag.
Förarprövaren var mycket tydlig i anvisningarna.

Grattis till er andra som klarat! Nu fortsätter vi att köra trafiksäkert,OK. Hålla avståndet till framförvarande och anpassa hastigheten osv.

Lycka till till er som kämpar!
1 2023-10-09 19:39 ! Citera #
Härligt!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:47
1
I går 20:30
14
2024-05-03 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest