Start > Körkortsforum > Information till dig som ska h…

Information till dig som ska häva villkor automat / 78 körkortet

Börje Kugg 2018-08-01 22:24 ! Citera #
Information till dig som har ett automatkörkort och vill häva körkortets begränsning och kunna köra manuella bilar:

1. Du behöver inte gå om riskutbildningarna
2. Teoriprovet behöver inte skrivas om
3. Det finns inget krav på dubbelkommando på en sådan uppkörning, du kan köra upp i vilken personbil som helst i stort sett, bara den är besiktigad och påställd:
”Undantag
Om du har körkort med behörighet B som, utan medicinska skäl, är begränsat att gälla enbart automatväxlade fordon (villkorskod 78) och du genom körprov ska upphäva denna begränsning behöver bilen inte vara utrustad med dubbelkommando för färdbromsen och extra invändig backspegel. Du behöver inte ansöka om detta undantag.”

https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/personbil-och-latt-lastbil/korprov-b/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-b/

Lycka till
Gäst 2018-08-01 23:03 ! Citera #
Wow!

Så man kan i princip fixa automat körkort (hur lätt som helst) och bli av med 2 månaders skitet och sen köra med farsans bil för att få manuell...

lite extra tid o lite mer pengar men prövotiden blir förkortad o körprovet lättare..
Gäst 2018-08-02 11:20 ! Citera #
Gäst 2018-08-01
Wow!

Så man kan i princip fixa automat körkort (hur lätt som helst) och bli av med 2 månaders skitet och sen köra med farsans bil för att få manuell...

lite extra tid o lite mer pengar men prövotiden blir förkortad o körprovet lättare..
Ja, du kan göra det.

Det är däremot inte växlingen som är svår med körning. Det är att agera rätt i dynamiska miljöer varenda gång. Om du tycker att växling är svårt behöver du träna mer. Växling är endast muskelminne, inget annat.
Börje Kugg 2018-08-04 11:23 ! Citera #
Skulle vara intressant om någon som genomfört ett sådant körprov kunde berätta om hur den upplevde provet och om egen bil användes osv. :)
Gäst 2018-08-04 12:58 ! Citera #
Börje Kugg 2018-08-04
Skulle vara intressant om någon som genomfört ett sådant körprov kunde berätta om hur den upplevde provet och om egen bil användes osv. :)
Hejsan!
Jag uppgraderade mitt körkort från automat till manuell för bara 3 veckor sedan.
Och vi fick använda oss av våran egna personbil, dock så ville Trafikverket se registreringsbeviset för bilen då den inte fick väga under en viss vikt. Vet dock inte vart dom drar gränsen, men våran gick igenom (Vi har en Citroen Berlingo-2012)
Och innan jag började körprovet så fick jag ta ett nytt fotografi som skulle sitta på mitt nya körkort.
Men sedan var det mest som vilket körprov som helst. Jag fick köra lite stadskörning, landsvägskörning, backa runt hörn, parkera på olika sett (backa in, köra in samt fickparkera) inspektören sa att jag vart utsatt för fler sätt att parkera för att han ville se att jag hade lärt mig att använda alla pedaler på rätt sett. Men sedan var det raka vägen tillbaka till Trafikverket.
Vart godkänd, så nu kan man få köra alla slags bilar :D
Börje Kugg 2018-08-05 22:45 ! Citera #
Oj, det verkar som att inspektören var tuff när du fick genomföra 3 sätt att parkera + backning runt hörn samtidigt.
Gäst 2018-08-06 12:36 ! Citera #
Börje Kugg 2018-08-05
Oj, det verkar som att inspektören var tuff när du fick genomföra 3 sätt att parkera + backning runt hörn samtidigt.
Håller med, men det var ju som sagt att han ville se att jag kunde hantera koppling+gas samtidigt..
Jag har ju aldrig tidigare kört manuellt, inte ens när jag övningskörde privat så körde jag med manuell då vi bara har automat hemma. Men nu när jag har eget körkort och börjat titta efter att köpa en egen bil, så vill jag nog ha en med manuell eftersom jag tycker att det är betydligt roligare att köra manuellt än vad det är att köra automat.
Börje Kugg 2018-12-05 07:32 ! Citera #
Tillägg: Bilen ska väga minst 1500 kg, så vissa mindre bilar får inte användas vid körprovet.
Börje Kugg 2018-12-05 07:33 ! Citera #
Såg fel, var tydligen 1 000 kg. Det väger väl de flesta personbilar?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 22:14
1
I dag 22:12
6
I dag 21:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest