Start > Körkortsforum > Parkering besökande max 3 timm…

Parkering besökande max 3 timmar

Julia 2018-07-31 11:22 ! Citera #
Hej om jag arbetar på ett ställe och utanför mitt jobb så är det en skylt som lyder, parkering besökande max 3 timmar, räknas jag då som besökande och får stå där max tre timmar i streck?

Och sen den andra frågan, om jag flyttar min bil från en parkeringsruta till en annan, ”får jag 3 nya timmar då?”

Tack på förhand! :)
Gästen 2018-07-31 12:48 ! Citera #
Julia 2018-07-31
Hej om jag arbetar på ett ställe och utanför mitt jobb så är det en skylt som lyder, parkering besökande max 3 timmar, räknas jag då som besökande och får stå där max tre timmar i streck?

Och sen den andra frågan, om jag flyttar min bil från en parkeringsruta till en annan, ”får jag 3 nya timmar då?”

Tack på förhand! :)
Ja, du räknas som besökande.

Gällande din andra fråga så har frågan prövats av Högsta domstolen (NJA 1973 s 714) som konstaterade att en kort förflyttning vars enda syfte är att få ny parkeringstid inte innebär en ny parkering. HD ansåg att den typen av ”omparkering” inte kunde ses som en ny parkering eftersom att inga andra bilister gavs chansen att kunna parkera sina bilar i parkeringsrutan.

Trots det är det många som inte är medvetna om detta och flyttar på sina bilar ändå. Risken att få en sådan bot är dock inte så stor, men det kan mycket väl hända.
Julia 2018-07-31 14:31 ! Citera #
Tack för svaret! Då har jag en liten följdfråga, hur vet dom om jag har varit borta under en längre tid eller bara flyttat fordonet från en ruta till en annan?
Gästen 2018-07-31 16:17 ! Citera #
Julia 2018-07-31
Tack för svaret! Då har jag en liten följdfråga, hur vet dom om jag har varit borta under en längre tid eller bara flyttat fordonet från en ruta till en annan?
De kontrollerar ventilerna. Det är därför man t ex inte bara ska backa och sedan köra in i parkeringsrutan igen som en omparkering, utan istället ta en kort runda så att ventilerna byter position. De flesta är dock omedvetna/lata och gör det förstnämnda. :)
Gäst 2018-07-31 17:59 ! Citera #
Det är bara att köra ett varv inne på parkeringen och sedan parkera igen :)
Gäst 2018-08-01 08:38 ! Citera #
Julia 2018-07-31
Tack för svaret! Då har jag en liten följdfråga, hur vet dom om jag har varit borta under en längre tid eller bara flyttat fordonet från en ruta till en annan?
100% säkra kan de bara vara om de står och kollar på bilen hela tiden. Men, ja, ventilerna/hjulen är ett bra knep.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo