Start > Körkortsforum > Intensivutb på annan ort

Intensivutb på annan ort

Maja 2018-07-28 19:38 ! Citera #
Bor i Sthlm och tänkte komma till skott och börja övningsköra, vore kul med körkort innan 50, är 48 nu ;) Tittar såklart runt på olika körskolor i närområdet men har även sneglat på de olika intensivutbildningar som finns ute i landet. Nån som har erfarenhet av detta, vart körde ni i så fall, plus/minus, kostnad, boendet ? Många frågor blev det ...
Alexandra 2018-07-28 22:21 ! Citera #
Maja 2018-07-28
Bor i Sthlm och tänkte komma till skott och börja övningsköra, vore kul med körkort innan 50, är 48 nu ;) Tittar såklart runt på olika körskolor i närområdet men har även sneglat på de olika intensivutbildningar som finns ute i landet. Nån som har erfarenhet av detta, vart körde ni i så fall, plus/minus, kostnad, boendet ? Många frågor blev det ...
Hej Maja!

Om du inte har kört något tidigare så skulle inte jag satsa på en intensivutbildning då dom är helst för dom som redan har en del körerfarenhet.
Jag själv gick 10 körlektioner på en körskola för att få in alla grunder helt rätt redan från början, och körde även under tiden väldigt mycket privat med min sambos pappa.
När mina körlektioner var slut så bokade jag en intensivutbildning uppe i Falun, det första läraren sa när vi hade kommit på plats var ”Ni som inte har kört något alls tidigare borde fundera på om ni vill avbryta här och nu, för vi kommer köra med ett högt tempo och har inte tid att lära ut från grunden.”
Det fanns ett par killar i 19-20 årsåldern som bestämde sig för att stanna kvar, men det slutade med att dom kuggade både teorin och uppkörningen.

Vad är plus/minus med en intensivkurs? Enligt mig så är det ju plus att man kan få sitt körkort relativt fort om man har en del grunder. Minus är att det var ett väldigt högt tempo, vi pluggade ett kapitel om dagen, så det gällde att man verkligen fattade fort vad som gällde, och varför det gällde. För det fanns inte tid till att plugga in det dagen efter då vi började med ett nytt kapitel då. Sedan var dagarna väldigt långa, jag gick upp kl 06.30 och var vid utbildningen från kl 07.30 - 16.30..
Så man orkade inte direkt läsa nått när man kom hem heller eftersom man var fullmatad med information från dagen som hade gått.

Kostnaden för min intensivkurs gick på 14.500:- och då ingick det inte något boende, så jag fick hyra ett rum på ett vandrarhem under dessa 14 dagar, plus att tänka på att ha pengar till mat o.s.v..
Men om du känner att detta vore nått för dig så kan jag bara rekommendera dig att köra på.
Gäst 2018-07-29 01:20 ! Citera #
Hej Maja,
Jag tog själv kort förra året, var 38 då. Det tog mig 2månader, och det blev 10dubbel lektioner med trafikskola dvs 15 timmar bakom ratten innan uppkörning.

Jag fick godkänt i första försöken i båda proven med råge, så det är inte svårt egentligen, bara man håller igång det hela tiden, en körning i veckan och ett par extra innan uppkörning.
Jag bokade proven själv i mitten av utbildningen, det gav mig en målsättning och tidsram till det hela.

Jag var så inställd på att kugga i och med att jag faktist gjorde några små tabbar, men hon sa ”självklart är du godkänd.”

Så det är bara köra på, det kommer gå vägen. Min reaktion direkt efter var faktist ”thats it??” Eller ”fan, varför gjorde jag inte det här tidigare för” snarare än att glädje.

Du fixar det!
M 2018-07-29 22:20 ! Citera #
Maja 2018-07-28
Bor i Sthlm och tänkte komma till skott och börja övningsköra, vore kul med körkort innan 50, är 48 nu ;) Tittar såklart runt på olika körskolor i närområdet men har även sneglat på de olika intensivutbildningar som finns ute i landet. Nån som har erfarenhet av detta, vart körde ni i så fall, plus/minus, kostnad, boendet ? Många frågor blev det ...
Hej Maja!

Har du övningskört något innan eller har möjlighet att köra med en privat handledare?
För jag tror du har nytta av att få köra privat med om du har möjlighet men det är ju inget krav.

Jag gick en intensivkurs i Enköping (på fjärdhundra trafikskola) kika på deras hemsida så ser du priser mm. Tror det tar ungefär en timme med tåg från sthlm. Jag bokade utan boende då jag har pendlingsavstånd, men tror det finns möjlighet att bo kvar med.

Där läser man teorin själv, vilket jag råder dig till att börja med i tid. Jag började tidigt och fick plus för att jag var så gott som klar med teorin när jag kom till trafikskolan.
Jag körde privat med handledare och sedan gick jag den här intensivkursen. Det var ett upplägg som passade mig. Det tog ungefär 3 mån från det att jag bestämde mig tills jag hade tagit körkortet och då fick jag ändå vänta en månad på uppkörningstiden (då jag gärna ville köra i Enköping) klarade både teori och körprov på första försöket. Själva intensivkursen var på 2veckor, 25st körlektioner.

Lycka till oavsett vart du bestämmer dig för att göra!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor