Start > Körkortsforum > Rondellkörning

Rondellkörning

Anna 2018-07-20 16:42 ! Citera #
Hej!
I en rondell, så tar jag mig runt den ett helt varv för att svänga tillbaka där jag var tidigare. Då blinkar jag vänster, hållet mig i vänsterfilen under hela rondellen och sedan byter jag till högerfilen när jag svängar ut?? Eller ska jag svänga ut via högerfilen?

Tacksam för svar
Ahmednur 2018-07-20 20:35 ! Citera #
Hej Anna,

finns några videor på Youtube, om du vill titta och sen träna på. Som du har sagt, du först väljer vänster körfält om det finns tvåa körfält, kom ihåg att blinka vänster innan du börjar köra, sen kör tills du är i höjd med refugen, kolla, blinka höger, byta körfältet och ut till höger. Förlåt att jag skriver dåligt. kanske finns nån kan förklara bättre än mej.

Ha det fint
Gäst 2018-07-20 20:57 ! Citera #
Du kan välja att köra i högra körfältet hela tiden då det inte är lag på att du måste ligga i vänstra körfältet.
Men det är ju bra om du lägger i vänstra först, då kan du göra så här:

Om du kommer fram till en rondell och ska köra ett helt varv, så ligger du vänsterkörfält tills du har kommit förbi den tredje avfarten, då blinkar du höger, kollar döda vinkeln, svänger ut i höger körfält och väljer sedan det körfält som passar din färdväg bäst när du har lämnat rondellen.
Gäst 2018-07-21 15:36 ! Citera #
Det enklaste är att ta ”mittenfilen”, dvs ett hjul i varje fil. :) Du behöver då inte lämna företräde till någon från högerfilen och slipper att någon sneddar in framför dig från innerfilen när du ligger i högerfilen. Detta fungerar inte på körskola men är ack så effektivt när man väl har körkortet. Taxichaufförerna i Spanien lärde mig detta. :)
Gäst 2018-07-21 21:03 ! Citera #
Gäst 2018-07-21
Det enklaste är att ta ”mittenfilen”, dvs ett hjul i varje fil. :) Du behöver då inte lämna företräde till någon från högerfilen och slipper att någon sneddar in framför dig från innerfilen när du ligger i högerfilen. Detta fungerar inte på körskola men är ack så effektivt när man väl har körkortet. Taxichaufförerna i Spanien lärde mig detta. :)
Vette fan du....

Du verkar beskriva detta som okej.

”Detta fungerar inte på körskola”

Men hur tror du en uppkörning ser på....tror du blir godkänd....

Gissar att du har körkortet.


Sedan när polisen stoppar dig
det, sedan höra din förklaring ”men ack så effektivt”....lärde mig det av taxichaffisarna i Spanien. LOL...

Ledsen o break it to ya, du kan gott få köra så i Spanien om du vill...men skapa inte dina egna regler o posta trams som du anser är okej....
Gäst3 2018-07-21 23:45 ! Citera #
Gäst 2018-07-21
Vette fan du....

Du verkar beskriva detta som okej.

”Detta fungerar inte på körskola”

Men hur tror du en uppkörning ser på....tror du blir godkänd....

Gissar att du har körkortet.


Sedan när polisen stoppar dig
det, sedan höra din förklaring ”men ack så effektivt”....lärde mig det av taxichaffisarna i Spanien. LOL...

Ledsen o break it to ya, du kan gott få köra så i Spanien om du vill...men skapa inte dina egna regler o posta trams som du anser är okej....
Fattar du inte att personen som skrev det var ironisk, dock lite klumpigt sätt, men dock ironisk :D
Gäst 2018-07-22 23:51 ! Citera #
Är rätt fyrkantig samt enkelspårig.....så har svårt med att förstå sarkasm och ironi på forum i text....dvs läsa mellan raderna.

Kan avgöra det med i röst o tonfall ifall elakt eller roligt.....dock inte i text där....kan i text med dem då med dem jag känner

Samt sett jucklo förare göra så i cirkulationer.....

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo