Start > Körkortsforum > Hur jag klarade uppkörningen (…

Hur jag klarade uppkörningen (och teori) på första försöket som privatist

Gäst 2018-07-20 16:04 ! Citera #
Hej, nu har tagit körkort och vill skriva mina tankar och idéer kring hela processen.

Jag har som privatist genomfört teori och uppkörning, med trafikverkets bil, och blivit godkänd på första försöket. Min bakgrund är att jag har haft moped tidigare, på så vis hade jag redan känsla för att köra i trafik. Totalt valde jag att bara ta två körlektioner (för finslipningens skull) men annars har jag kört stenhårt med min far och grannens manuelväxlade VW passat.

När det gäller att köra bil är det extremt viktigt att få till grunderna, växling och fotarbete, så att man kan koncentera sig på trafiken istället. Jag fick under min övningskörningstid prova på många olika bilar, både diesel och bensin, därför blev jag bekväm fort och kunde snabbt anpassa mig. Dock tycker jag inte trafikverkets V60 var särskilt svårskörd, diesel är generellt enklare att hitta draglägge och klarar att köra utan att ge gas.

Samtidigt som jag övningskörde blandade jag teori på kvällarna. Jag köpte ett helhetspaket till Elevcentralen (starkt rekommenderat) samt teori på Körkort Online. Jag läste mycket noga vad jag ska kunna (säkerhetskontroll, eco-drivning) inför uppkörningen. Här finns en mycket bra brochyr att ladda hem: ”trafikverket.ineko.se/se/k%C3%B6rkort-f%C3%B6r-personbil-beh%C3%B6righet-b”
På elevcentalen kan man simulera kunskapsprov och det tycker jag var mycket lärorikt (tror dock att frågorna på Körkort Online var lite bättre och mer utmanande). Vid kunskapsprovet ställdes frågorna på likanande sätt som elevcentralen.

Fram mot uppkörningen tycker jag att den mentala stressen var svårast för mig. Jag såg till att köra riktligt veckan fram mot uppkörningen. Jag visste att jag kunde köra (det bekräftades även på de två enstaka körlektionerna) men jag var ändå mycket nervös. Jag ville helt enkelt inte kugga. I alla fall, jag hade uppkörningen mitt på dagen, så det var ganska trafikerat. Men, det var en bra tid för jag kunde sova lungnare kvällen innan än om jag hade haft uppkörningen på morgonen. Samt, för att minska stressen, sprang jag en 5 kilometer runda. Se bara till att dricka vatten.

Det har varit en lärorik upplevelse och jag önskar alla lycka till med körkortet!

Här är några tips:

Som privatist, tänk på att boka proven LÅNGT tid i förväg, för annars kan det bli försent. Är så fallet, kan man logga in då och då för att se om något har avvbokat sin tid, då är det mycket smidigt att ta provet snabbare.

Konditionsträningen är mycket bra mot stress och nervösitet. Något annat bra mot stress är att förbättra sin förmåga, alltså köra mer.

Ta hjälp av YouTube, finns lärorika filmer och tutorials att kolla på.

Skriv ner/markera dem frågor du har svårt med.

Skriv ner den information/teori du snabbt glömmer, t.ex. när är det krav på vinterdäck.

Sov mycket veckan innan proven.
Gäst 2018-07-28 15:13 ! Citera #
Intressant knep med konditionsträningen, ska testa det inför min nästa gång, stressfaktorn slår brutalt mot mig hittills.

Jag hyrde en bil för att träna på nya bilar med dieselmotor i stil med det dom har på proven för att få till manövreringen. Tycker det var mer effektivt än att ta massa körlektioner. Eller om man får låna en nyare bil då men det är ju inte så jätte ekonomiskt att misshandla en sådan med sin inkompetens. Övningskört mest med gamla bilar som alla har massa egenheter och generellt slöare koppling och broms vilket gör att de nya bilarna med skarpa kontroller blir ryckigt att köra med.
Gästen 2018-07-28 16:09 ! Citera #
Gäst 2018-07-28
Intressant knep med konditionsträningen, ska testa det inför min nästa gång, stressfaktorn slår brutalt mot mig hittills.

Jag hyrde en bil för att träna på nya bilar med dieselmotor i stil med det dom har på proven för att få till manövreringen. Tycker det var mer effektivt än att ta massa körlektioner. Eller om man får låna en nyare bil då men det är ju inte så jätte ekonomiskt att misshandla en sådan med sin inkompetens. Övningskört mest med gamla bilar som alla har massa egenheter och generellt slöare koppling och broms vilket gör att de nya bilarna med skarpa kontroller blir ryckigt att köra med.
Det är tvärtom. Modernare bilar är mycket mer förlåtande med kopplingen, och är alltså inte lika ’mekaniska’ som äldre bilar är (speciellt om det är en dieselbil, som inte kräver lika mycket grundgas när man ska börja åka iväg).

Moderna växellådor gör att nyare bilar är både lättare och mjukare att köra.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
9
I dag 19:38
3
I dag 18:02
10
I dag 00:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor