Start > Körkortsforum > Gående, cyklister - regler

Gående, cyklister - regler

Gäst 2018-07-19 21:49 ! Citera #
Hejsan,
Jag var lite frågor undrar om någon kan hjälpa mig?

1- På transportstyrelsens video på youtube lyssnade jag på att ibland gående får korsa vägen trotts att det finns ingen övergångställe. Min fråga är ; måste vi lämna företräde då?

2- Om jag närmar mig en cykelpassage och ser en cyklist som tittar på mig vid kanten av vögen, vad bör jag göra? Ska jag åka förbi (eftersom jag har ingen väjningsplikt i cykelpassage) eller ska jag stanna så han kan åka fram? Vad är rätt i detta fal?

3- På boken står såhär ”När du svänger en korsning är du skyldig att lämna företräde åt gående och cyklister som korsar den väg du svänger in. Detta gäller även om där inte finns något övergångställe, cykelpassage, eller cykelöverfart. På samma sätt har du väjningsplikt mot gående och cyklister när du kör ut en cirkulationsplats.” Så min fråga är; låt oss tänka att jag svänger in i en väg eller går ut cirkulationplatsen och det finns ingen övergångställe eller cykelpassage, cykelöverfart. Och i trottoarkanten står en gående och en cyklist som tänker korsa min väg. Ska jag köra förbi de eller ska jag stanna? Alltså gäller regeln om de är ut mitt i gatan eller även om de förbredder sig gå ut?

Tacksam för svar!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor