Start > Körkortsforum > ”Lilla uppkörningen”

”Lilla uppkörningen”

Förvirrad 2018-07-18 12:32 ! Citera #
Hej, jag har hamnat i en jobbig situation med min körskola. Jag tycker att jag börjar bli redo för uppkörning, men min körskola kräver att jag blir godkänt på ”lilla uppkörningen” genom dem innan de kommer hjälpa mig att boka en uppkörningstid. Körskolan har tillgängliga tider för uppkörning, men privat så finns det inga tider att boka under de kommande 11 månaderna! Har till och med ringt Trafikverket och frågat. Det är helt knökfullt i närområdet.

Jag tycker det verkar som att körskolan uttnyttjar den här situationen och kuggar mig på småfel på ”lilla uppkörningen” flera gånger. Såhär har det gått till. Vill höra lite vad ni andra tror.

Första gången: Körde för nära stillastående fordon (förstår kuggningen den gången)
Andra gången: Glömde stänga av motorn direkt jag parkerade bilen. Lät den stå på tomgång, för jag tänkte att vi ändå skulle köra vidare direkt.
Tredje gången: Skulle rakt, men ställde mig i ett körfält som hade en vanlig + en extra signal för högersvängande. Vägmarkeringarna visade att man skulle stå i det fältet om man skulle rakt eller till höger, men min lärare sa att jag inte fick stå där för jag skulle blockera för högersvängande.
Fjärde gången: ”Tappade” kanten ca 10 cm när jag backade runt hörn. Dvs började med ca 20cm till trottoaren och slutade med ca 30cm.
Femte gången: Stannade i onödan vid en cirkulationsplats. Blev stressad när det var flera filer och hann inte se ordentligt, så jag stannade fast det egentligen inte hade behövts.

Det här har alltså pågått i månader. Till saken hör att de sakerna jag nämner är.det som läraren sagt att jag blivit underkänd för. Han säger att körningen i övrigt är bra! Att jag har bra säkerhetstänkande, bra samarbete, bra planering, ,kan regler och allt annat. Men så blir jag kuggad för jag t.ex. inte stängt av motorn direkt?

Tycker det borde räckt att han sa ”glöm inte att stänga av motorn direkt” och sen bokat en tid. Men neeeej. Då ska det göras om helt igen och det måste vara helt felfritt enligt körskolan för att jag ska få boka tid genom dem.

Har läraren rätt i att kugga mig för de här sakerna eller överdriver han för att dra in lite extra pengar för han vet att jag inte kan boka själv? Varje tillfälle kostar 760 kronor...
Gäst 2018-07-18 12:41 ! Citera #
Tråkigt att detta har hänt dig, men ALLA trafikskolor har ett krav att man ska klara ”lilla uppkörningen” innan något körprov bokas, så där är det inte några som helst problem. Alla körskolor vill ju att deras elever klarar en uppkörning direkt, och därför har dom flesta detta krav..

När det kommer till din kuggning så gjorde faktiskt läraren rätt, för under en uppkörning så är inspektören som åker med stenhård på miljökategorin. Står man still och bara har tomgång på så kommer det ju ut en massa onödiga gifter i luften via avgaserna, och nått så simpelt kan du faktiskt bli kuggad på.
Förvirrad 2018-07-18 12:50 ! Citera #
Gäst 2018-07-18
Tråkigt att detta har hänt dig, men ALLA trafikskolor har ett krav att man ska klara ”lilla uppkörningen” innan något körprov bokas, så där är det inte några som helst problem. Alla körskolor vill ju att deras elever klarar en uppkörning direkt, och därför har dom flesta detta krav..

När det kommer till din kuggning så gjorde faktiskt läraren rätt, för under en uppkörning så är inspektören som åker med stenhård på miljökategorin. Står man still och bara har tomgång på så kommer det ju ut en massa onödiga gifter i luften via avgaserna, och nått så simpelt kan du faktiskt bli kuggad på.
Tack för ditt svar!

Ja, jag förstår det. Jag ifrågasätter inte lärarens kompetens eller kunskap. Han har förstås helt rätt i sak. Vad jag undrar över är hur rimligt det är att jag fått göra om det 5 gånger när han säger att det är sådana småsaker bara.

Jag förstår att jag fick göra om det första gången, för det var klantigt av mig. Men sen efter det kan man kanske tycka att det är petitesser som hade räckt med en kommentar kring. Särskilt eftersom han varje gång säger att den stora helheten är bra, ”det är bara små detaljer”.

Jag vet inte. Blir frustrerad över hur mycket det kostar och hur lång tid allting tar.

Det är absolut inte så att jag tror mig vara en perfekt förare. Jag har förstås mycket kvar att lära, men jag är faktiskt trafiksäker - enligt körskolan.

Jag vet inte. Är det en möjlighet att gå till en annan körskola kanske och be om att få göra lilla uppkörningen?

Gör den ju också med samma.lärare som jag alltid har kört med. Trodde man skulle göra med en helt ny person, men han säger att han bedömer min förmåga bättre än alla andra eftersom att vi har kört tillsammans länge.
Gäst 2018-07-18 16:45 ! Citera #
Klart du får gå till en annan körskola och be att få testa på deras ”lilla uppkörning”
Du får använda dig av hur många körskolor du vill :)

Men tänkt då på att dom andra körskolorna prioriterar dom elever som dom har inskrivna först och främst.
Så då kan du få vänta på att få köra om det är några inskrivna elever som ska ha körlektioner före dig.
Men om du har tur så kan du komma i samma stund som någon inskriven elev har avbokat sin körlektion för dagen.
M. 2018-07-18 17:59 ! Citera #
Förvirrad 2018-07-18
Hej, jag har hamnat i en jobbig situation med min körskola. Jag tycker att jag börjar bli redo för uppkörning, men min körskola kräver att jag blir godkänt på ”lilla uppkörningen” genom dem innan de kommer hjälpa mig att boka en uppkörningstid. Körskolan har tillgängliga tider för uppkörning, men privat så finns det inga tider att boka under de kommande 11 månaderna! Har till och med ringt Trafikverket och frågat. Det är helt knökfullt i närområdet.

Jag tycker det verkar som att körskolan uttnyttjar den här situationen och kuggar mig på småfel på ”lilla uppkörningen” flera gånger. Såhär har det gått till. Vill höra lite vad ni andra tror.

Första gången: Körde för nära stillastående fordon (förstår kuggningen den gången)
Andra gången: Glömde stänga av motorn direkt jag parkerade bilen. Lät den stå på tomgång, för jag tänkte att vi ändå skulle köra vidare direkt.
Tredje gången: Skulle rakt, men ställde mig i ett körfält som hade en vanlig + en extra signal för högersvängande. Vägmarkeringarna visade att man skulle stå i det fältet om man skulle rakt eller till höger, men min lärare sa att jag inte fick stå där för jag skulle blockera för högersvängande.
Fjärde gången: ”Tappade” kanten ca 10 cm när jag backade runt hörn. Dvs började med ca 20cm till trottoaren och slutade med ca 30cm.
Femte gången: Stannade i onödan vid en cirkulationsplats. Blev stressad när det var flera filer och hann inte se ordentligt, så jag stannade fast det egentligen inte hade behövts.

Det här har alltså pågått i månader. Till saken hör att de sakerna jag nämner är.det som läraren sagt att jag blivit underkänd för. Han säger att körningen i övrigt är bra! Att jag har bra säkerhetstänkande, bra samarbete, bra planering, ,kan regler och allt annat. Men så blir jag kuggad för jag t.ex. inte stängt av motorn direkt?

Tycker det borde räckt att han sa ”glöm inte att stänga av motorn direkt” och sen bokat en tid. Men neeeej. Då ska det göras om helt igen och det måste vara helt felfritt enligt körskolan för att jag ska få boka tid genom dem.

Har läraren rätt i att kugga mig för de här sakerna eller överdriver han för att dra in lite extra pengar för han vet att jag inte kan boka själv? Varje tillfälle kostar 760 kronor...
Vad tråkigt för dig att det blivit så.
Tycker du ska fråga efter en annan körlärare. Eller kanske gå till en annan trafikskola.
Jag har nyligen tagit mitt körkort och på den trafikskola jag gick hade jag 4 olika lärare. De frågade mig efteråt hur jag upplevde det och berättade varför de föredrar att man kör med olika. De är alla bra på olika saker och gör lite olika men det behöver inte innebära ngt fel.
Utan de ser oxå olika saker i ens körning som man kan tänka på. Det tycker jag har varit bra.

Jag gjorde ingen ”lilla uppkörningen” innan. Vet flera andra som gjorde utbildningskontroll. Men ingen sa något om det till mig utan bara att jag var redo för uppkörning. Och de bokade och jag hade trafikskolans bil vid uppkörningen.
Se dig runt om det inte finns flera alternativ det kanske ger dig mer att köra med någon annan ett slag med.
Lycka till!
Piraten74 2018-07-19 07:12 ! Citera #
När ja gick på körskolan så hade ja alltid problem på lilla uppkörningen, alltid något som blev fel.
Till slut så sa läraren vi bokar en tid trots att alltid något går fel här.
Och det gick utmärkt och fick körkortet :)
Annars boka en tid själv för en riktig uppkörning och se var du står, eller om bilskolan har rätt i att du inte är redo.
Ingen större katastrof om du blir kuggad då vet du vad som krävs.

Är ju helt upp till dig hur du vill göra.
Förstår att det är dyrt.
Mvh
Piraten74

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor