Hej, jag har hamnat i en jobbig situation med min körskola. Jag tycker att jag börjar bli redo för uppkörning, men min körskola kräver att jag blir godkänt på ”lilla uppkörningen” genom dem innan de kommer hjälpa mig att boka en uppkörningstid. Körskolan har tillgängliga tider för uppkörning, men privat så finns det inga tider att boka under de kommande 11 månaderna! Har till och med ringt Trafikverket och frågat. Det är helt knökfullt i närområdet.
Jag tycker det verkar som att körskolan uttnyttjar den här situationen och kuggar mig på småfel på ”lilla uppkörningen” flera gånger. Såhär har det gått till. Vill höra lite vad ni andra tror.
Första gången: Körde för nära stillastående fordon (förstår kuggningen den gången)
Andra gången: Glömde stänga av motorn direkt jag parkerade bilen. Lät den stå på tomgång, för jag tänkte att vi ändå skulle köra vidare direkt.
Tredje gången: Skulle rakt, men ställde mig i ett körfält som hade en vanlig + en extra signal för högersvängande. Vägmarkeringarna visade att man skulle stå i det fältet om man skulle rakt eller till höger, men min lärare sa att jag inte fick stå där för jag skulle blockera för högersvängande.
Fjärde gången: ”Tappade” kanten ca 10 cm när jag backade runt hörn. Dvs började med ca 20cm till trottoaren och slutade med ca 30cm.
Femte gången: Stannade i onödan vid en cirkulationsplats. Blev stressad när det var flera filer och hann inte se ordentligt, så jag stannade fast det egentligen inte hade behövts.
Det här har alltså pågått i månader. Till saken hör att de sakerna jag nämner är.det som läraren sagt att jag blivit underkänd för. Han säger att körningen i övrigt är bra! Att jag har bra säkerhetstänkande, bra samarbete, bra planering, ,kan regler och allt annat. Men så blir jag kuggad för jag t.ex. inte stängt av motorn direkt?
Tycker det borde räckt att han sa ”glöm inte att stänga av motorn direkt” och sen bokat en tid. Men neeeej. Då ska det göras om helt igen och det måste vara helt felfritt enligt körskolan för att jag ska få boka tid genom dem.
Har läraren rätt i att kugga mig för de här sakerna eller överdriver han för att dra in lite extra pengar för han vet att jag inte kan boka själv? Varje tillfälle kostar 760 kronor...