Start > Körkortsforum > Akut hjälp!!

Akut hjälp!!

Akut 2018-07-14 22:19 ! Citera #
Hej!
Vid vänstersväng i 4 vägskorsning med trafikljus..när trafiksignalen blir grön ( vanlig grön o inte grön pil) så kör jag till typ mitten och väntar på att det ska bli fri sikt innan jag svänger in helt...
1. frågan är VARFÖR? Är det fel om jag bara stannar där vid väjningslinje stecket och svänger helt när allt är fritt istället för att köra halva vänta o sen förtsätta?
2. Det här gör vi BARA när det finns trafikljus eller hur?

Länker en bil som en användare här hade skickat till en person som också undrade

Tack!!
Gäst 2018-07-14 22:19 ! Citera #
imgur.com/EGUllS5
Gäst 2018-07-15 09:37 ! Citera #
Jag skulle säga att man gör det för trafikflödets skull. Visst du måste ändå väja för mötande trafiken, men det kanske kommer en lucka du hinner ta, du visar din avsikt tydligt, och om lyset slår om så kommer du forfarande hinna göra svängen istället för att uöplevas som ett hinder
Gäst 2018-07-15 12:40 ! Citera #
Var jag som ritade den bilden...

Rosa bilen Visar placeringen för vänstersväng i korsning med trafikljus.

Så när en lucka uppstår så slinker man in lugnt o fint, slå det om så är det bara köra, alla kommer sammarbeta....dont worry...

Notera att gående har grön gubbe ljus som du får grönt o ska till vänster..så var uppmärksam för gående på övergångstället bara.....

Rätta mig gärna om jag missat nåt...

Tat lungt i trafiken bara :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor