Start > Körkortsforum > Vad är viktigt på körprovet?

Vad är viktigt på körprovet?

Gäst 2018-07-12 18:30 ! Citera #
Vad är viktigt på körprovet?
M. 2018-07-12 20:21 ! Citera #
Körde upp igår och klarade det på första försöket.
Här är råden jag fick från min trafikskola

ta det lugnt och inte bli uppstressad.
Lägg dig 5km/h under hastighetsgränsingen så hinner du märka ifall det börjar gå mot 5km/h över. Så du inte kör för fort. Om du inte anpassar till lägre hastighet på grund av trafiksituationen förstås.
Lyssna på vad du ska göra, är du osäker fråga igen ex om du har glömt vart du skulle. Men fråga inte om vad för hastighet som gäller på vägen.

Inspektören sa till mig innan vi satte oss i bilen ”tänk på att jag bedömer helheten av din körning, små misstag kan vi alla göra, så även jag”
Det tyckte jag kändes tryggt.

Lycka till med uppkörningen!
Gäst 2018-07-12 21:37 ! Citera #
Hade uppkörning igår, klarade på första. Mitt tips är att ta det lugnt och köra som du brukar, det är trots allt den körningen du vill bli godkänd på, inte 20 minuter av körning där du krånglar till allt för du tror att instruktören vill att det ska va på ett speciellt vis. Ett till tips, ha _god_ framförhållning, gör spegelrutin/tecken/nedväxling, osv. långt innan korsning/filbyte/mm. så man är klar med allt när det väl ska göras.
Gäst 2018-07-12 22:42 ! Citera #
Oskyddade trafikanter är jätteviktigt. Kolla efter övergångsställen precis där du ska svänga ut från rondell så du inte känner lättnad över att rondellkörningen gick bra och släpper uppmärksamheten från sidorna.
Om du ser nån som ska gå över ett övergångsställe på rak väg, och du i tid saktar ner, om du kommer för nära dem så lägg i ettan och stanna. Annars kommer instruktören tycka att du stressade de gående.

När du ska ut på motorvägen och kör i accelerationsfilen, kom upp i tempo rejält, speciellt om det är någon bakom dig.
Blinka ut tidigt och kolla noga döda vinkeln en extra gång innan du svänger ut, men ha blicken fram när du gör svängen.
Gäst 2018-07-13 02:58 ! Citera #
* Ha självförtroende
* Fejka lugn och trygghet om det inte kommer naturligt
* Småprata om annat medan du åker
Gäst 2018-07-17 00:53 ! Citera #
Det är viktigt att göra ett lugnt och självsäkert intryck. Att vara bestämd och ge utstrålning om att du kan det här och du har inget att vara jättenervös över. Dock ska man ABSOLUT INTE vara för kaxig och självsäker, utan lagom. Det vill säga att du ska visa att du är trygg i dig själv. Då känner trafikinspektören av det och ger dig ett lättare prov. Om du är osäker blir även han/hon osäker på dig som förare och vill därför testa fler anvancerade körningar för att vara säker. Jag var väldigt lugn och trygg i mig själv och behövde inte bevisa lika mycket, även trafikinspektören sa detta efteråt
Piraten74 2018-07-18 04:51 ! Citera #
Det som är viktigt är att du kör säkert och inte utsätter dig eller andra för fara.
Alltså kan trafikreglerna och anpassar dig till trafiken och visar tydligt vad du har för avsikt i trafiken.
Och titta längre fram än till morhuven alltså planera din sväng tex, långt innan du är framme för att svänga.

Det var en kortfattad summering:)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 15:04
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor