Start > Körkortsforum > Högerregeln

Högerregeln

Confused 2018-07-10 07:01 ! Citera #
Hej, jag undrar vad man gör om man är i en situation då man lämnar företrädare eftersom högerregeln gäller men den bilen man lämnar företräde åt inte börjar köra. Ska man fortsätta stå stilla och vänta ännu mer på att bilen ska köra eller?
Barken 2018-07-10 07:42 ! Citera #
Vänta och sök ögonkontakt med föraren. Jag skulle nästan ha väntat tills bilen kör ut. Bara så att personen kanske förstår att det är högerregeln. XD
Gäst 2018-07-10 12:51 ! Citera #
Barken 2018-07-10
Vänta och sök ögonkontakt med föraren. Jag skulle nästan ha väntat tills bilen kör ut. Bara så att personen kanske förstår att det är högerregeln. XD
Helt rätt att man ska söka ögonkontakt med personen i den andra bilen.
Men man kan inte bara sitta och vänta på den andra ska åka, även om han har rätt att åka först.
Det kan ju komma bilar bakom dig, så då lir du hindrande om du bara sitter där och väntar.
Man kan tuta lite snabbt till den andra bilen och göra en handrörelse att den ska åka först.
Men fattar inte personen ändå, ja då skulle jag åka, det ska inte drabba andra bilister att en annan bilist inte fattar vad högerregeln är.
Gäst 2018-07-11 09:37 ! Citera #
Händer rätt ofta....

Även när jag sökt ögonkontakt och lämnar företräde....så står bilen där....

Så bara köra på vara uppmärksam bara..

Händer även att när andra ska lämna företräde så kör de bara rätt ut....

Bra med regler, men många kan inte högerregeln ren okunskap även dem som kan den kör rent nonchalerande tyvärr...

Så bara tat lungt i trafiken vid korsningar där höger regeln gäller så går det bra.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov