Start > Körkortsforum > Hur klarar jag teoriprovet?

Hur klarar jag teoriprovet?

Jess 2018-07-08 22:57 ! Citera #
Hej!
Ska skriva teoriprovet på fredag 13/7. Hur pluggar jag som mest effektivt? Har läst igenom boken en gång noga. Utöver det har jag laddat ner olika appar samt gjort en del av frågorna här. Känns dock som om att frågorna på denna hemsida är väldigt enkla.
Hur pass mycket svårare är det riktiga teoriprovet och hur pluggar jag bäst inför provet?
M. 2018-07-09 07:43 ! Citera #
Jess 2018-07-08
Hej!
Ska skriva teoriprovet på fredag 13/7. Hur pluggar jag som mest effektivt? Har läst igenom boken en gång noga. Utöver det har jag laddat ner olika appar samt gjort en del av frågorna här. Känns dock som om att frågorna på denna hemsida är väldigt enkla.
Hur pass mycket svårare är det riktiga teoriprovet och hur pluggar jag bäst inför provet?
Hej Jess!

Jag skrev mitt teoriprov i fredags och fick 61rätt.
Repetera boken, du behöver inte läsa hela igen, men gå igenom den, jag tror du har nytta av det.
Jag har bara gjort gratistesten från den här sidan, då teoridelen på elevcentralen.se ingick i mitt paket som jag köpte från trafikskolan. men jag tycker de är ganska lika. för teoriprovet tycker jag oxå att upplägget är lika, du får frågan och har svarsalternativ, ibland med bilder till.
Däremot så är frågorna annorlunda utformade. Läs noggrant vad de frågar efter och se till att plugga in förståelsen bakom svaren.det tror jag du vinner mest på.
Så att du kan varför det är svängningsregel istället för högerregel, eller varför den röda bilen ska stanna för den blå i flera olika sammanhang och liknande. Visst frågorna är ställda lite annorlunda på riktiga provet, men svårare tyckte jag inte att det var.

Lycka till!
Gäst 2018-07-09 13:09 ! Citera #
Jag håller med om att frågorna är annorlunda ställda på det riktiga provet, men det är ju de som är själva grejen. Dom ska ju testa ens teori förståelse. Och även om frågorna är ställda på ett annat sätt som är van vid, så är ju alltid svaren detsamma.
Men många krånglar nog till allt eftersom frågan är ställd på ett annat sätt.

Läs boken mer än vad du gör en massa gratistester, boken ger mer och bättre kunskap. Men gör nått prov då och då för att se hur du ligger till, och plugga lite extra på det/dom områdena som du har lite sämre kunskaper om.
zzz 2018-07-09 16:14 ! Citera #
Jag kuggade 5 gånger och har bokat i igen förstår mig inte på va det blir fel fått nu 48 hela tiden ... är det för att jag läser på provet fel eller läser jag frågorna och tror på samma som på elevcentralen ... vill klara detta trött på teorin som fan
Gäst 2018-07-10 13:02 ! Citera #
zzz 2018-07-09
Jag kuggade 5 gånger och har bokat i igen förstår mig inte på va det blir fel fått nu 48 hela tiden ... är det för att jag läser på provet fel eller läser jag frågorna och tror på samma som på elevcentralen ... vill klara detta trött på teorin som fan
Du verkar bara vilja läsa för att klara provet, inte förstå vad teorin verkligen går ut på.
Så det som det låter som du gör nu är att du ytinlär dig alla elevcentralens frågor utantill.
Du kan svaren men förstår inte innebörden med varför dom svaren är rätt.
Sedan när du kommer till trafikverkets riktiga prov där dom har helt annorlunda formuleringar på sina frågor så fattar du inte nått.. För har man skrivit provet 5 gånger!!! så borde man läsa på lite inom dom områden/kategorier som man har det svårt för, men inte ens det verkar du ha gjort. Man ska klara provet på max 2 gånger, gör man det inte så är det klara signaler på att ens studieteknik inte är rätt.

Om jag vore dig, så hade jag skitit i elevcentralen och läst boken mera!
För det har visat sig att dom som läser boken mer får ett bättre djupinlärning än dom som bara gör en massa tester på datorn eller appar...
Gäst 2018-07-10 15:30 ! Citera #
Håller på att läsa boken, nu så ska läsa boken 3 gånger och få in allt i hjärnan
Gäst 2023-08-26 02:28 ! Citera #
Jag klarar inte alls teoriprov jag var 56 gånger prov vad ska göra?
Çinar G. 2023-08-26 03:25 ! Citera #
zzz 2018-07-09
Jag kuggade 5 gånger och har bokat i igen förstår mig inte på va det blir fel fått nu 48 hela tiden ... är det för att jag läser på provet fel eller läser jag frågorna och tror på samma som på elevcentralen ... vill klara detta trött på teorin som fan
:) Kolla på ditt mail och se vilka delar du är svag på dvs det finns ju fem kapitel som provet handlar om,

1. Fordonskännedom och manövrering
2. Miljö
3. Trafiksäkerhet
4. Trafikregler
5. Trafiksäkerhet och beteende

Kolla igenom och träna mer på den delen du är svagast.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 20:01
5
I dag 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest