Start > Körkortsforum > Uppkörning i Norrköping

Uppkörning i Norrköping

Nybliven körkortsinnehavare 2018-07-07 23:32 ! Citera #
Eftersom att det inte finns så många trådar här inne om uppkörning i Norrköping så tänkte jag dela med mig om min egen upplevelse.

Jag fick köra upp vid två tillfällen, eftersom att jag inte klarade de? första uppkörningen. Vid det första tillfällen så kände jag mig nervös och pirrig över vad som skulle komma på uppkörningen, eftersom att man kan få vad som helst. Det började ganska dåligt med att jag fick en rätt tjurig man, inget leende eller ögonkontakt med mig när han pratade. Han gick igenom vilka moment som kunde kollas av och sen fick jag öppna motorhuven vid säkerhetskontrollen. Det kunde jag väldigt bra och sen körde vi iväg mot Borgs kyrka, via söderleden. Där fick jag köra in på en smal landsväg som var väldigt kurvig. Jag hade inte tränat jättemycket på att köra på kurviga landsvägar och där körde jag för snabbt. Trots att det var 70 km/h så var ändå 40 km/h för fort på de flesta ställena. Sen fick jag köra vidare in till stan igen, tog E4 och sen upp i Kneippen där han kollade en backning runt hörn. Fortfarande där så var jag fortfarande nervös eftersom att det inte var han som pratade, utan det var mer jag som försökte snacka med honom för att få nerverna att släppa. Vi körde också i lite korsningar och sen till slut tillbaka till trafikverket. Där sa han att jag inte var godkänd och att det hade gått för snabbt på landsvägen och in mot rondeller och korsningar, vilket jag inte förstod vad han menade med, samt att han sa att jag låg för nära en lastbil på E4. Jag blev besviken men visste att jag kunde bättre. Jag fick också en ny uppkörningstid bara 2 dagar efter att kuggen.

Den andra uppkörningen gick mycket bättre och den här gången slapp jag att göra någon säkerhetskontroll. Den här gången hade jag också en ny, mycket trevligare kille som var lite mer social i passagerarsätet. Jag fick köra ut samma utfart på söderleden igen. Efter det körde jag mot E4 Helsingborg och svängde av mot Skärblacka. Efter det svängde jag mot Eksund och körde en kvart på den lilla smala landsvägen, som egentligen var 70 km/h men som det var svårt att hålla högre än 50 km/h på. När jag hade kört där fick jag åka in mot Borgs kyrka igen men bara för att backparkera där. sen körde jag E4 tillbaka igen och tog mig in i Kneippen, där jag körde på lite mindre gator. Till slut körde vi förbi fotbollsarenan, mot Ljura och in till Trafikverket igen. Där blev jag godkänd och han sa att han inte hade några kommentarer om min körning, vilket kändes jätteskönt. Så med mitt körkort i handen nu så tycker jag inte att man ska stressa upp sig, trots att jag själv höll på att spy båda gångerna. Dessutom tror jag att det ändå handlar om vilket bemötande och vilken inspektör man får, eftersom att ett intryck kan göra en både mer nervös, och mindre nervös.
Gäst 2018-08-18 12:59 ! Citera #
Tack för ditt inlägg!! jag ska köra upp där om drygt 1 vecka, men jag har aldrig kört där, har bokat där bara för att det är så uppbokat överallt. Jag är van att köra bil och har nästan aldrig suttit i passagerarsätet sen jag fyllde 16 (fyller 18 samma dag som jag ska köra upp). Jag har kört i stockholm och många andra storstäder, samt längre sträckor till norge etc. Men jag har kollat runt nu på detta forum och det enda jag läser är att Norrköping är bland de värsta platserna att köra upp på. Jag har endast kört privat och blir sällan stressad/nervös i trafiken, men i Stockholm var jag mer spänd än vanligt. Ska jag avboka uppkörningen och hitta något annat eller köra ändå? jag vill verkligen inte kugga.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo