Start > Körkortsforum > Styrning vid backning

Styrning vid backning

Illys 2018-07-05 09:45 ! Citera #
Har uppkörning om två veckor, och är redan så nervös att jag lyckats bli sämre i min körning känns det som, haha. Har tidigare aldrig haft problem med åt vilket håll jag ska vrida på ratten när jag backar, men nu helt plötsligt blir det fel varje gång, förstår ingenting, och detta nykommna problem förvärrar ju bara min nervositet...

Har ni tips?
Gäst 2018-07-05 10:26 ! Citera #
Har bilen backkamera?
Den är väldigt användbar att kika på när man ska backa om man är osäker, men endast om man står still.
Backkameran visar referenslinjer på hur bilen kommer svänga vid backning.
Se bilden:
i.imgur.com/xBjOnvs.jpg

Sedan när man blir mer van så behöver man inte använda sig av kameran.
Gäst 2018-07-05 11:31 ! Citera #
Varför använda backkamera överhuvudtaget när man inte ens får göra det på ens uppkörning.
Och eftersom tiden var knapp innan det var dags att köra upp, så är det onödigt att spilla tid med en backkamera :D

Till TS: Du vet att du kan backa eftersom du har gjort det förut, och då inte haft några problem.
Jag tror att du är lite spänd inför den kommande uppkörningen och då omedvetet låser dig i ditt tänkande när det kommer till backning. Men det är helt normalt, hade själv samma problem när jag närmade mig min uppkörning, fast då gällde det säkerhetskontrollen, både den yttre och den inre, kunde allt innan, men helt plötsligt kunde jag knappt peka ut vart man fyllde på motoroljan :D Men det hjälpte mig med att ta en dag helt ifrån vad teoriläsning och bilkörning heter och bara göra nått annat. Det kanske skulle funka för dig också, att bara få göra nått annat för en dag, och sedan är det bara att testa på att göra nya backförsök, fast UTAN bakkamera :D
Gäst 2018-07-05 12:35 ! Citera #
Jag körde upp igår och använde backkameran när jag skulle backa in i en lucka!
Inga problem, blev godkänd och har nu körkort :)
Ett tips är att inte hitta på regler när du inte har någon aning om vad som gäller.
Gäst 2018-07-05 17:04 ! Citera #
Gäst 2018-07-05
Jag körde upp igår och använde backkameran när jag skulle backa in i en lucka!
Inga problem, blev godkänd och har nu körkort :)
Ett tips är att inte hitta på regler när du inte har någon aning om vad som gäller.
Det var inget påhitt från den personens inlägg.
Jag hade min uppkörning för 14 dagar sedan i Örebro, och den bilen som jag hade var utrustad med backkamera, men min inspektör sa att den inte fick användas då jag ska kunna backa utan hjälpmedel. Det ska tydligen enligt honom vara en del av körutbildningen att man ska klara av sånt då inte alla bilar ens har backkamera..
Så det är nog olika från inspektör till inspektör om vad som får och inte får användas vid en uppkörning.
M. 2018-07-12 07:49 ! Citera #
Illys 2018-07-05
Har uppkörning om två veckor, och är redan så nervös att jag lyckats bli sämre i min körning känns det som, haha. Har tidigare aldrig haft problem med åt vilket håll jag ska vrida på ratten när jag backar, men nu helt plötsligt blir det fel varje gång, förstår ingenting, och detta nykommna problem förvärrar ju bara min nervositet...

Har ni tips?
Om du har kunnat förut så tror jag att du kan nu med.

Jag gissar att det är så att nu kan du, och då börjar du fundera och då blir det lätt fel. Det är hjärnans spratt på något vis. man överanalyserar det hela. man tänker inte på det själv, men jag är likadan när det gäller framförallt trånga parkeringsplatser med många bilar runt om kring. Min körlärare sa att även han överanalyserar ibland och så är det när det börjar sätta sig i ryggmärgen och man sedan börjar tänka på det som egentligen är naturligt.

Ta det lugnt, och tänk på inspektören sedan bedömer helheten i din körning! klart du ska kunna backa, men andas, tar du det lugnt så känner du ganska snabbt om du vridit ratten åt fel håll och är väl inte katastrof, då är det ju bara att vrida igen. Men som sagt, tänk inte så mycket, gör det bara - du har kunskapen :)

jag fick mitt körkort igår. backmomentet blev för mig att fickparkera i en liten ficka. sedan fick jag en vändning på en liten gata med, jag tänkte saxvändning, men styrde ut så mycket det gick mot trottoaren först och tog det försiktigt, och så kom runt utan att backa.

min körlärare sa innan uppkörningen ”kör som du brukar, gör inget överilat, lägg dig 5km/h under hastighetsbegränsningen och försök håll det, då hinner du märka om det börjar bli 5km/h över och kan bromsa, är du osäker på instruktionen fråga igen, men fråga aldrig om hastighetsbegränsningen och ta det lugnt”

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
24
I dag 15:26
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo