Start > Körkortsforum > Högerregeln?

Högerregeln?

Gäst 2018-07-02 21:29 ! Citera #
Någon som skulle kunna svara på om högerregeln gäller här eller inte? blev osäker på grund av att inga skyltar sågs
www.instantstreetview.com/@59.306077,15.229918,139.52h,-17.23p,1z
Gäst 2018-07-02 22:15 ! Citera #
Ja, högerregeln. Ser inget som tyder på något annat.
Gäst 2018-07-03 02:26 ! Citera #
Okej tack för svar, fick för mig att det var utfartsregeln när man korsar ett obevakat övergångsställe/cykelbana!
Gäst 2018-07-03 08:17 ! Citera #
Eller vänta nu, om man ska försöka reda ut det:

1. Om man kommer från trafikljuset ska man väja eftersom man måste korsa en gång- och cykelbana.
2. De som kommer från motsatt håll väjer inte för någon biltrafik. Specifikt, vid vänstersväng så behöver man ju inte passera gång- och cykelbanan.
3. De som kommer från Bettorpsgatan har högerregeln att förhålla sig till och väjer för (2).

Någon får gärna rätta mig och jag har fel. :)
Gäst 2018-07-03 09:39 ! Citera #
Jag har även klurat på dessa typer av korsningar, men inte kommit fram till något slutgiltigt.
Men detta är väl egentligen inte en gång- och cykelbana utan ett vanligt övergångsställe?

Vad jag kommit fram till som talar för att det är ett vanligt övergångsställe som korsar körbanan:
1. Det övergångsställes-skyltar, dessa sitter när ”gående passerar en körbana”.
2. Påbudsmärket om gång- och cykelbana som sitter under övergångsställes-skyltarna, påbudsmärken gäller fram tills nästa korsning, alltså är detta en korsning(övergångsställe som det heter när gående korsar väg och cykelpassage för cyklister) för gångtrafikanterna och cyklisterna.

Vad jag kommit fram till som talar för att det är en gång- och cykelbana som bilisterna måste korsa:
1. Kullerstenen i marken. Dock hittar jag inget som definierar att man korsar en gång- och cykelbana bara för att det ligger kullersten i gatan.

Om man bortser från att det ligger kullersten, skulle jag se det som ett vanligt övergångsställe dock med kullersten känns det som att det är en gång- och cykelbana men som sagt hittar jag inte något som säger att kullersten betyder att det är en gång- och cykelbana.

Så mitt slutgiltiga svar: har inte den blekaste aningen :?
Gäst3 2018-07-03 10:37 ! Citera #
Gäst 2018-07-03
Eller vänta nu, om man ska försöka reda ut det:

1. Om man kommer från trafikljuset ska man väja eftersom man måste korsa en gång- och cykelbana.
2. De som kommer från motsatt håll väjer inte för någon biltrafik. Specifikt, vid vänstersväng så behöver man ju inte passera gång- och cykelbanan.
3. De som kommer från Bettorpsgatan har högerregeln att förhålla sig till och väjer för (2).

Någon får gärna rätta mig och jag har fel. :)
Du har helt rätt att dom som kommer från rödljuset ska väja för gående och cyklister.
Kommer man från Bettorpsgatan så har dom högerregeln samt väjningsplikt för gående och cyklister om dom gör en vänstersväng.
Dom som kommer på Bäckvägen mot rödljusen behöver inte väja vid vänstersväng, men har väjningsplikt mot gående och cyklister om dom ska rakt fram.
Gäst 4 2018-07-03 12:29 ! Citera #
Högerregeln för alla, vanlig T-korsning med ett övergångsställe och cykelpassage.
Gäst 2020-10-12 09:38 ! Citera #
Det där är en gång/cykelbana, inget snack om saken, utfartsregeln gäller där.
KankaPanka 2021-03-10 21:29 ! Citera #
Här skulle det vara bra om någon kunde fälla ett avgörande.
Björn He 2021-03-13 00:17 ! Citera #
Jag noterar att det är en gång- och cykelbana som korsar körbanan, men det är ju en markerad gång- och cykelöverfart, som dock är upphöjd i syfte att tvinga fordon att köra i låg hastighet. Eftersom det är ett övergångsställe och en cykelöverfart som passeras strax före korsningen (i riktning från trafiksignalerna) så är det inte någon korsande gång- eller cykelbana, och därför är det högerregeln i vägkorsningen. Att vägen är upphöjd till övergångsstället/cykelöverfarten betyder inte alltid att det är en korsande gång- eller cykelbana, utan upphöjningen är bara till för att sänka fordonens hastighet.

Annars är det rätt, att man har väjningsplikt enligt utfartsregeln mot fordon som redan är ute på körbanan, när man är på väg ut på en körbana från en annan väg som vid utfarten på körbanan korsar en gång- eller cykelbana. Högerregeln gäller ju inte i de trafiksituationer det är utfartsregeln, och heller inte på huvudled och i cirkulationsplats.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov