Jag har även klurat på dessa typer av korsningar, men inte kommit fram till något slutgiltigt.
Men detta är väl egentligen inte en gång- och cykelbana utan ett vanligt övergångsställe?
Vad jag kommit fram till som talar för att det är ett vanligt övergångsställe som korsar körbanan:
1. Det övergångsställes-skyltar, dessa sitter när ”gående passerar en körbana”.
2. Påbudsmärket om gång- och cykelbana som sitter under övergångsställes-skyltarna, påbudsmärken gäller fram tills nästa korsning, alltså är detta en korsning(övergångsställe som det heter när gående korsar väg och cykelpassage för cyklister) för gångtrafikanterna och cyklisterna.
Vad jag kommit fram till som talar för att det är en gång- och cykelbana som bilisterna måste korsa:
1. Kullerstenen i marken. Dock hittar jag inget som definierar att man korsar en gång- och cykelbana bara för att det ligger kullersten i gatan.
Om man bortser från att det ligger kullersten, skulle jag se det som ett vanligt övergångsställe dock med kullersten känns det som att det är en gång- och cykelbana men som sagt hittar jag inte något som säger att kullersten betyder att det är en gång- och cykelbana.
Så mitt slutgiltiga svar: har inte den blekaste aningen