Hej alla,
Nu är det så att jag har ca 3 veckor kvar till min uppkörning och ångesten har tagit över mig.. Jag är en människa som tappar koncentrationen så lätt
och glömmer alltid. Jag svängde flera gånger till vänster utan att kolla om bilar kommer jag glömde.. ibland bli jag förvirrad typ om när man ska byta körfältt.. jag tänker om jag glömmer kolla sidospegeöd döds vinkeln innan jag svänger och om jag kör på någon cyklist... Sen en annan sak är att jag reagerar inte så snabbt.. jag tänker om någon kör fel i min körfält vad ska jag göra hur ska bag reagera om någon beteer sig fel jag kommer få panik..Jag är ganska rädd nu.. och undrar om jag verkligen kan bli en förare.. körkort underlättar så mycket det är en behov men men.. undrar om det finns någon mer som kör idag men har kännt sig som mig? Kanske det är normallt att tänka så när man närmar sig slutet.
Hejsan!
Jag kan förstå att du känner dig rädd eller nervös inför en uppkörning, det gör alla!
Men du borde vara så pass långt fram i din körutbildning så att du kan lita på din egna körning när du är ute i trafiken.
Om du inte gör det så är du enligt mig en trafikfara, om du inte kan lita på att du själv kan handskas med bilen på rätt sätt om det skulle behövas, ja då skulle inte jag vilja vara i närheten av din bil.
Sedan är det faktiskt så att ett körkort självklart underlättar, man slipper vänta på sena bussar eller tåg, utan man kan åka dit man vill, när man vill. Men tyvärr så är det faktiskt så att det är inte en självklarhet att alla ska ha ett körkort.
Man kan ha någon sorts sjukdom som gör så att man inte borde köra bil, eller som i ditt fall att du inte ens litar på dig själv.
Om du inte litar på dig själv, vem ska då göra det?
Antigen så har du på tok för lite körerfarenhet för att du ska känna dig trygg med din körning, då ska du absolut inte ha någon uppkörning dom närmsta månaderna, utan borde övningsköra betydligt mer.
Eller så är det så att du faktiskt är en bråkdel av dom procenten av den svenska befolkningen som faktiskt inte ska ha nått körkort.
Du har ju rätt. Alla behöver knte bli förare.. jag förstår inte själv om jag kan eller inte.. min lärare har alltid lagt i sig när jag borde reagera och det känns som att jag har lärt mig så att någon ska hela tiden säga ”gör så”.
Jag har kört ca 40 lektioner har lite tid kvar ska försöka göra mitt bästa. Men tyvärr jag har ingen självförtroende just nu. Tänker om jag är dum i huvudet...
Du är absolut inte dum i huvudet. Jag tänker att du bara behöver mer tid innan din uppkörning, och att du kanske ska plugga mer teori. Är man stensäker på trafikregler så blir körningen också enklare. Jag klarade min uppkörning idag, och om jag ska vara ärlig så har jag känt mig ganska säker i min körning den senaste månaden. Tiden innan så kände jag mig precis som dig, väldigt osäker. Du vet att du kan boka om din uppkörning om det inte känns hundra. Inget fel med det. Ta den tid du behöver! Lycka till!!!
Åh tack Isabelle, du kan inte gissa hur du påverkade min dag Jag håller med dig.. det finns små saker i teorin som jag kan inte och det påverkar min körning alltså känner mig osäker i visa moment. Håller på att plugga om teorin hoppas det går bra för mig