Start > Körkortsforum > I did it

I did it

Yoloboys 2018-06-20 12:18 ! Citera #
Känner mig skydlig att ändå skriva något efter att ha hängt här inne och läst andras inlägg under tiden jag höll på med körkortet.

Så jag tog körkortet förra fredagen. Det tog 4/4 klarade teoriprov och 6 uppkörningar.
Det va rena helvetet om jag ska vara ärlig. Det jobbigaste för mig var när jag berätta för vänner att jag hade uppkörning och kom tillbaka med att ”kugga igen som vanligt”. Sen hade jag vänner som stöttade mig men det kändes värdelöst. Fick höra ”du tar det nästa gång” mer än jag kan räkna.

Tror jag blev underkänt de flesta gånger pga att jag var så nervös och därför gjorde fel eftersom min tankar var överallt.
Mitt bästa tips är: skit i allt när du sätter dig i bilen på uppkörningen, tänk att du är ute och kör med din körskolelärare och ta en skylt/situation i taget. Skit i saker som kan hända längre fram eller saker som du gjorde fel på innan.

Har ni några frågot gällande teori/kör-provet så ask away, känns nästan som jag kan alla frågor runt hur proven kan gå till.

Från och med min första till sista uppkörning tog det 1 år, vägen dit var fan inte lätt men, look at me now. Du klarar detta! 8-)
BKöraren 2018-06-20 13:50 ! Citera #
Grattis till kortet! Undrar bara, hur svår var teorin? Har nämligen den på måndag och har läst boken i god tid, gjort uppgifter på denna sidan och får runt 60-63 av 70 på proven. Vet inte vad jag mer kan göra, har markerat hela min bok med massor av post it lappar där jag markerat viktiga saker och försöker läsa igenom allt det några gånger.

Mvh
Någon med hopp om körkort
Yoloboys 2018-06-20 14:52 ! Citera #
Hej,
För mig räckte det med att skumläsa läsa boken en gång, markera viktiga sidor som är bra att komma tillbaka till.
Köra igenom alla frågorna på denna sida samt google allt jag var osäker på så fort jag blev fundersam på något.
Förutom frågona rekommenderar jag att läsa igen alla underflikar på https://korkortonline.se/teori/

Fortsätt det du håller på med. Satsa på att få fler rätt, tills på måndag har du massor tid på dig att fortsätta träna mer.

När det kommer till det riktiga teroiprovet är det viktigt att du läser igenom frågona noggrant, finns många småknep de drar för att försöka förvirra dig. Markera alla frågor du är osäker på och gå vidare. Gå igenom dem en gång till innan du avslutar provet. På så sätt fastnar du inte på en fråga och slipper stressa mot slutet av provet.

Tänk inte heller på vad andra omkring dig i salen håller på med, kör ditt race. Skit i om de ligger före eller likande. Onödigt stress.

Svårt att svara på ”hur svår” teroin är. Det beror helt på hur väl förberedd du kommer

Jag fick 58/65 rätt på teorin.

Lycka till!
Elin 2018-06-20 15:17 ! Citera #
Stort stort Grattis!!!

Kuggade du på samma saker eller olika varje gång? Har kuggat två gånger.. På grund av ”avsökning, planering”, vet att de beror på att jag är för nervös men så jäkla svårt... Kör så bra med min körlärare men vad hjälper de när jag blir så sjukt nervös vid uppkörningen...
Mary 2018-06-20 17:35 ! Citera #
Hej, stort grattis!!! Blir så glad över att du berättar din historia för alla, jag känner igen mig i din berättelse på många sätt.
Jag fick mitt körkort efter 5 kuggade uppkörningar.
Hälsningar :)
Yoloboys 2018-06-20 23:58 ! Citera #
@Elin
Precis samma sak för mig faktiskt. Körde felfritt (i princip) med körskolelärare och hemma (körde endast med körskolan 4 gånger bara för att kolla om jag missat något samt få lite mer input på saker som vi kanske missat hemma).

Precis som du Elin blev jag kuggad pga avsökning och planering nästan alla gånger.
Första gången eftersom jag inte accelerera och kom upp i hög nog hastighet från att stå stilla till landsväg.

Resterande gånger handlade mest om rondeller.

En gången var jag för snabb in i rondellen och inspektören tyckte jag borde stannat eftersom de fanns andra i rondellen redan.

En annan gången eftersom jag stanna ”för länge” pga jag kände att de inte var säkert att köra, resultera i att jag vänta väldigt länge innan jag körde in och de tyckte inspektören va ”dålig för miljön”. Just denna blev jag så himla arg över eftersom jag kände att de va onödigt att bli kugga för att jag vänta några sekunder för mycket, men men jag överlevde.

En annan gången körde jag in i rondellen eftersom bilen i rondellen va i inre fältet av rondellen. Dum nog tänkte jag ”ahh men de går nog att köra då”. Big no no, don’t to that haha.

Keep in mind, jag hade övningskört rondeller och gjorde typ aldrig fel då. Tror inte ens jag va så dålig på rondeller, var bara så himla stressad att de blev blank alla gånger jag körde upp. Vilket inte är säkert såklart eftersom jag uppenbarligen gjorde fel pga det.

Efter detta övningskörde rondeller i typ 1 timme none-stop. Blev jävligt yr men duktig på rondeller efteråt.

Tror alltså mycket har med mindset för mig att göra för att klara det. Sista gången jag gick dit va jag så jävla självsäker att jag skulle ta det och tänkte inte ens på att jag gjorde provet. Prata med inspektören under hela provet om annat.

Skönt att skriva av sig som du märker, höll in mycket om körkortet bland vänner för jag inte ville prata eller tänka på det för mycket eftersom jag oftast mådde dåligt efteråt.

ANYWAYS, Stort lycka till Elin, jag hejar på dig!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest