Start > Körkortsforum > Uppkörning i Linköping - Bli i…

Uppkörning i Linköping - Bli inte stressade över misstag

F.Dostan 2018-06-15 16:10 ! Citera #
Uppkörning tidigare i veckan i Linköping och gjorde två stora misstag:

1. Skulle köra ut i rondell och missade en bil som var tvungen att sänka hastigheten för att inte köra in mig.

2. Vänstersväng på 90-väg och fick motorstopp mitt över mötandes körfältet. Provförrättaren grep in och tryckte ner kopplingen så att vi kunde rulla över vägen.

Jag trodde jag skulle överleva det första misstaget, men inte det andra eftersom att jag hade hört att det var över om provförrättaren griper in. När vi kom tillbaka till trafikverket frågade han hur jag tyckte att det gick. Jag var ärlig och sa:

1. Vid rondell X körde jag ut trots att jag inte borde. Bilen kom fram oväntat fort, och när jag insåg mitt misstag accelererade jag så snabbt jag kunde jag för att minska skadan. Han instämde och tyckte det var bra att jag accelererade.

2. Vid vänstersväng på 90-vägen fick jag motorstopp vilket inte var bra. Berättade att jag blev förvånad att jag fick motorstopp eftersom att jag är van vid att kunna köra iväg på tvåan från låg fart. Han berättade att det berodde på bristande planering, men instämde att en annan bil hade klarat det.

Jag var inställd på att det var kört och att jag skulle vara tvungen att vänta tills efter sommaren för att få en ny uppkörningstid. Provförrättaren satt med sin surfplatta och klickade ”Godkänt körprov” och sa att det var inget snack om saken att jag skulle ha körkort trots ovan missar! 8-)

I mitt fall tror jag att det, förutom hyfsad körning i övrigt, var två saker som gjorde att jag klarade uppkörningen. För det första fick jag en god relation med provförrättaren. Berättade lite om mig själv, skämtade lite och ställde frågor för att försöka hitta gemensamma beröringspunkter. Exempelvis visade det sig att vi kommer från samma stad och vi kunde prata en del om det. Ställde också en del frågor om hans yrke, hur han kom in på den banan etc vilket jag tror uppskattades. Jag upplever att det uppfattades som att jag har ett lugn när jag kör bil, trots att jag innerst inne var rätt nervös. Dessutom gjorde det att uppkörningen kändes som en mer naturlig situation. För det andra behöll jag lugnet när jag gjorde misstag och lämnade dem bakom mig för att fokusera på att kunna köra ännu bättre!

Sammanfattningsvis så rekommenderar jag er att kämpa på och inte tappa fokus även om ni gör någon fuckup under uppkörningen. Det finns givetvis en tolerans för att göra misstag, annars skulle i princip ingen få körkort. Försök också att få igång ett gott tugg som visar på det känns som att du befinner dig i en naturlig situation!

Körde 10 lektioner på Magnussons i Linköping och två gånger privat. Mycket nöjd med Magnussons.

Over and out,
F.Dostan

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 18:00
2
I går 13:14
8
I går 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest